Produktutvikling og ønsker

Vi er heldige som har engasjerte kunder som bidrar med å dele sine opplevelser ved bruk av SmartDok, og vi mottar kontinuerlig en stor mengde forbedringsforslag basert på deres behov i arbeidshverdagen. For å kunne samle og ha oversikt over alle innspill bruker vi et system kalt Productboard. Du kan se en oppdatert oversikt over saker som vurderes, er under utvikling og som har blitt lansert via vår produktutviklingsside.

Har du et ønske eller et forbedringsforslag så kan du benytte dette kontaktskjemaet.

Hva kan du forvente når du engasjerer deg?

Vi får veldig mange gode innspill fra kundene våre, og det er dessverre umulig å få realisert mer enn bare en liten del av disse forslagene. Derfor kan vi ikke love at ditt gode innspill ender opp som en funksjon eller tilpasning i SmartDok, og vi kan heller ikke love deg en tilbakemelding på meldingen din. Dersom vi behøver mer informasjon vil vi ta kontakt.

Det vi kan love er at vi bearbeider ditt bidrag systematisk opp mot andre innsendte forbedringsforslag for å forsøke å finne frem til hva som skal prioriteres fremover. Målet er å øke verdien av SmartDok for flest mulig av våre kunder i bygge- og anleggsnæringen!

Hvordan vi jobber med videreutvikling av SmartDok?

Vår utviklingsavdeling teller nå mer enn 30 personer og består av utviklere, interaksjonsdesignere, produktledere og testere som hver eneste dag jobber med å forbedre SmartDok som produkt og tjeneste. Vi videreutvikler ikke bare “koden” som SmartDok består av, men også menneskene og prosessene som sørger for at koden alltid er i endring, på vei mot noe bedre. Det betyr at vi er i en konstant forandring.

Teams

For å kunne lage godt håndverk til dere må vi forstå behovene og hverdagen deres bedre enn noen gang. Vi trenger å fordype oss på deres fagfelt. Prosjektledelse/styring, økonomikontroll, fakturering, lønn, timeføringer, HMS, kvalitetssystem og mye mye mer. Derfor har vi splittet utviklingsavdelinga opp i lag, eller “teams” som vi kaller det. Hvert team har sitt område av SmartDok som de skal ha fokus på.

Team Pulse

Dette teamet har fokus på kjernemodulen i SmartDok. “Pulsen på prosjektet” er slagordet. Hvis du engasjerer deg inn mot prosjektkontroll, maskinene, dokumentlagring, mannskapslisten, ressursplanleggeren, kompetanseoversikten og en god del annen funksjonalitet i SmartDok vil du nok møte på denne gjengen.

Team Yoda

Den Star Wars-inspirerte gjengen har helse, miljø, sikkerhet og kvalitet i fokus. “Saving lives” er filosofien deres. HMS/KS modulen er under deres omsorg. Hvis dette er et område som du også har fokus på, kan du være sikker på at det vil være hyggelig og interessant å ta en snakk med Team Yoda.

Team Getting Paid

Når det å få betalt er noe som betyr mye for deg (og det burde det, vi lever jo av det) så er det dette fokuserte teamet som er bak spakene hos oss. Lønn, fakturering og integrasjoner er deres fokusområder.

Vurderinger og prioriteringer

I vårt arbeid med å forbedre SmartDok gjør vi prioriteringer i forhold til hva som er viktigst for kunder flest. Det vil si at vi stadig må vurdere hva som gir mening for dere. Et forslag kan virke “genialt” ganske lenge, helt til vi møter et kjempeproblem i forhold til lover/regler, teknologiske utfordringer eller hvordan eksisterende kode i SmartDok er bygd opp. Da kan plutselig noe vi trodde skulle ta en måned å utvikle, se mer ut være et halvt år med arbeid. Da må vi revurdere prioriteringen vår. Er dette forslaget eller forbedringen verdt 6 måneder med utvikling? Hva annet kunne vi prioritert i stedet for? Dette kan dessverre oppfattes negativt for noen som hadde forhåpninger om en eller en annen endring i SmartDok. Derfor er det ofte vanskelig å gå ut tidlig med å love funksjonalitet eller endringer av SmartDok.

Når vi først velger å dykke ned og vurdere et forslag eller et innspill, da dykker vi skikkelig ned i dypet. Vi bruker god tid og undersøker flest mulige vinklinger på problemer og sjekker ulike potensielle løsninger. Hvis vi finner det vi mener er en god løsning med høy verdi for mange nok kunder, da tar vi neste steg. Vi starter med prototyper og gjør intervjuer med kunder og eksperter på området for forslaget før vi går videre inn i prosessen med utvikling og lansering av ny funksjonalitet.

Lansering av ny funksjonalitet

Vi har en filosofi om å få overlevert nyutviklet verdi så hyppig som mulig. Vi har faste dager hvor vi oppdaterer SmartDok. Gode digitale produkter kommer med hyppig verifisering sammen med kundene underveis. Dermed kan en lanseringsprosess ta litt tid, men vil i det lange løp komme kundene tilgode der vi samtidig bevarer kvalitet og bærekraft i SmartDok.