Digitalisering har aldri vært viktigere enn nå!
Jobber en smart så har en best forutsetninger for å møte nedgangstider, og ikke minst drive ennå mer lønnsomt i oppgangstider
Vi i SmartDok har jobbet med å digitalisere bygg- og anleggsbransjen i 13 år. I denne perioden har bransjen hatt både oppgangstider og nedgangstider. Med Corona-situasjonen står vi overfor en helt ny utfordring, og mer enn noen gang er situasjonen ekstremt vanskelig og uforutsigbar.
I denne artikkelen tar vi for oss hvorfor det er viktig med gode digitale løsninger, nettopp for å kunne stå best mulig rustet gjennom den tøffe tiden vi står ovenfor.
Fortsatt er det slik at store deler av bransjen ikke har digitalisert, eller de har “klatt digitalisert”. Å bruke word og excel er ikke å digitalisere, digitalisering handler om å bruke teknologi til å oppnå konkurransefortrinn.
Hvorfor digitalisere?
Å digitalisere kritiske arbeidsprosesser, er helt avgjørende. For de som fortsatt registrerer sine timer, maskintimer, feilmeldinger, avviksmeldinger, massetransport, mannskapslister, sjekklister på papir, så innebærer ofte dette :
- Fysisk innlevering
- Unødvendig kjøring/transport for overlevering, tidkrevende og lite miljøvennlig
- Fysisk kontakt ved overlevering av dokumenter, som igjen gir økt smittefare
- Senere innlevering fører til senere oversikt
- Lang behandlingstid
- Tidkrevende å sammenstille data manuelt
Noen av fordelene med å digitalisere er:
- Rapporter og oversikter kan genereres mer eller mindre automatisk
- Innsikt i tall og data skaper oversikt som igjen gir bedre beslutninger
- Mulig å jobbe fra hvor som helst (skybaserte løsninger) og hjemmekontor muliggjøres for administrative oppgaver på en helt annen måte enn tidligere
- Det å unngå fysiske overleveringer av dokumenter og lister, bidrar ikke bare til raskere levering, men også mindre smitterisiko
Jobbe smartere i nedgangstider
Det er ingen hemmelighet at de selskapene som jobber smartest, mest effektivt og tar de beste beslutningene er de som har best forutsetninger for å møte nedgangstider, og ikke minst drive ennå mer lønnsomt i oppgangstider.
Ofte er en hektisk arbeidshverdag det største problemet for å ta i bruk nye løsninger, man finner rett å slett ikke tid til å starte med dette, eller rettere sagt man prioriterer ikke dette. For de bedriftene som nå opplever redusert oppdragsmengde og roligere tider, så gir dette samtidig en mulighet til å optimalisere sin virksomhet og bruke tid på å implementere nye løsninger og forbedre de prosessene man har i sitt selskap. Før eller siden så vil situasjonen bli normal igjen, og da kan det være lurt å ha brukt tiden godt på å forberede seg og sin virksomhet på å stå ennå sterkere.
Hvordan løser vi det i SmartDok?
Vi i SmartDok har selv erfart hvor viktig det er å ha tidsriktige løsninger som forenkler og støtter opp om en enklere og mer effektiv hverdag. Vi bruker i dag utelukkende skybaserte løsninger, bl.a:
- Epost og kalender (Google mail/calendar)
- Videomøter (Google meet)
- Opprettelse, samhandling og lagring av dokumenter (G Suite fra Google)
- Kommunikasjon/Chat (Slack)
- Regnskap/fakturering/reiseregninger (PowerOffice)
- Timeregistrering og avviksregistrering (SmartDok)
- Kjørebok (Autogear)
Alle disse løsningene gir oss mulighet til å jobbe fra hvor som helst, de er enkle å bruke og gir økt verdi.
Viktige anmodninger
MEF (Maskin-Entreprenørenes Forbund) har utarbeidet en artikkel som tar for seg råd og veiledning til bransjen. Her er mange nyttige tips som bransjen bør kjenne til. Les mer her.
BNL (Byggenæringens Landsforening) har utarbeidet anvisninger om tilrettelegging for fortsatt drift av byggeplasser under hensyn til nødvendige regler for smittevern. Les om dette her.