Rune og Greger har begge jobbet for IT-giganten Oracle, nå er de en del av det nordnorske IT-eventyret til SmartDok
SmartDok vokser stadig og med det kommer et økende krav til erfaring i rekkene. Det får en med Rune Haddal og Greger Faye på laget.
Hva er den største forskjellen på å jobbe i SmartDok og Oracle?
– Du har muligheten til å være med å påvirke i SmartDok. I Oracle var det nærmest umulig, forteller Greger.
Men likheter er mange i følge gutta.
– For salg sin del så sitter en med et sterkt varemerke i ryggen, og for Oracle og SmartDok er det ganske likt. De du prater med i bransjen kjenner til SmartDok, akkurat som kundene jeg snakket med når jeg jobbet i Oracle kjente til Oracle, sier han videre.
– Kravene til deg selv er også det samme. Det krever entusiasme og engasjement. Du må være motivert i jobben. Engasjert i det du driver med, ha en interesse i faget, sier Rune
– Vi må kjenne domenet vi jobber med. Om en jobber i SmartDok eller Oracle må en forstå kunden. Vi må forstå hvilket problem vi skal løse for kunden, sier han.
Greger ønsker å legge til at det er en stor kulturforskjell på selskapene.
– Forskjellen er vel at Larry Ellison, leder av Oracle er en av verden rikeste menn, og blant annet eier en MIG Fighter Jet og en egen privat øy, noe jeg ikke tror Bjørn Tore Hagberg, gründer av SmartDok enda gjør, ler Greger.
På plass i Oracle
Sist Rune og Greger jobbet sammen bodde de begge i Irland og jobbet for IT-giganten Oracle. Nå nesten 20 år senere er de igjen under samme, men nå for et Nord-Norsk IT-selskap. Greger som Account Manager og Rune som leder for utviklingsavdelingen.
Greger begynte allerede i 1996 i Oracle.
– Jeg bodde i England på den tiden, og så at Oracle søkte etter mennesker som kunne norsk og svensk. Jeg søkte på jobben og var heldig og fikk den.
– I starten jobbet jeg med litt partnersalg og fikk også en del storkundeansvar. Var blant annet med på laget som jobbet med Telenor.
– Så skjedde det en stor ulykke egentlig, Jeg ble forfremmet til Sales Manager for Norden, ler Greger.
– Det første jeg gjorde var å få noen inn til å erstatte meg selv.
På den stillingen søkte Rune.
Fra Telenor til Oracle
Rune sin ferd til Oracle startet egentlig innen datakom i Enitel. Da Enitel gikk på en smell ble avdelingen som Rune jobbet i flyttet til konkurrenten, Telenor.
Rune ønsket seg bort, og via en prosjektgruppe i Telenor ble han tipset om stillingen i Oracle.
– Det var bare to ting jeg ikke hadde fått med meg. Jobben var i Irland, og det andre var at det var rent salg.
Livet i Oracle
Greger var da blitt sjefen til Rune som nå hadde flyttet til Irland og tatt på seg oppgaven som selger, noe han selv ikke påstår han er laget for.
– Jeg har hørt Rune si mange ganger at han ikke kan salg. Det stemmer ikke, han er en dyktig selger, og jeg er veldig glad for at vi har en utviklingssjef på SmartDok som kan salg, og forstår kunden, forteller Greger.
For selv om ikke akkurat salg var Runes drømmejobb fikk han brukt sine egenskaper under ledelsen til Greger.
– Det som var kult i Oracle var at selv om jeg jobbet med salg, så fikk jeg jobbet med kontoer der det var tekniske problemstillinger, så på en måte følte jeg ikke at jeg jobbet med salg, forteller Rune.
– Mine dialoger var jo med forsvaret, helsevesenet, vegvesenet, kartverket og Norsk Hydro. Så det var utrolig spennende å jobbe med disse gigantene, og fikk virkelig brukt min tekniske innsikt,, forteller han videre.
For eksempel kostet en Oracle Enterprise Database omtrent 250.000 kroner pr. prosessorkjerne.
– En burde være ekstra forsiktig når en gikk i gang og rørte ting der, minnes Rune.
En smeltedigel
Rune minnes et svært hektisk miljø og en sjef med stor autoritet blant sine ansatte.
– Å jobbe på Oracle var kult, en utrolig miks av mennesker. Se for deg et typisk amerikansk IT-selskap med folk i alle retninger, bare med Finlendere, Dansker, Nederlendere og andre nasjonaliteter. En dyrehage uten like. Og midt inne blant alle disse, sitter Greger Faye.
– Det var ikke mange som passerte Greger uten å rådspørre seg, eller få en slags beskjed. Det var da jeg kunne se hans autoritet. Han var en betydelig figur i Oracle.
– Entusiasmen hans når han gikk i gang med oppgaver var helt rått å oppleve, forteller Rune
Rune Haddal på kontoret i SmartDok.
Dyrebar lærdom
Greger og Rune tar med seg mange erfaringer fra jobben hos IT-giganten, og spesielt det med å jobbe tett på kunden.
– Jeg husker vi mistet Statoil som kunde, det er en opplevelse jeg har tatt med meg videre i livet, forteller Greger.
– Vi klarte ikke følge opp kunden godt nok. Oracle stengte den nordiske supporten, slik at alle kunder ble med på en slags verdenssløyfe. Dermed ble kundene snakkende med folk de ikke hadde relasjoner til og det ble vanskelig.
– Til slutt bestemte Statoil seg for at nok var nok, og vi mistet de som kunde.
– Det er en dyr lærdom jeg har tatt med meg. Vi må ha fokus på kunden, ha tett dialog, og forstå hvilke krav de har. Vi har i dag en god supporttjeneste i SmartDok, den må vi absolutt ikke tulle med, forteller Greger.
– Som Account Manager må du være på hele tiden. Du må vite hva som skjer i selskapet til kunden. Noe jeg vet salgsavdelingen vår jobber konstant med, sier Rune.
Greger Faye her sammen med Vidar Berg Hansen på altakontoret uken han startet i SmartDok. Nå jobber han med kunder på Vestlandet.
Sammen i SmartDok
Etter at begge forlot Oracle har gutta hatt sporadisk kontakt.
– Jeg visste Rune hadde flyttet til Alta, og så høsten 2020 ringte jeg Rune for å finne ut mer om selskapet han jobbet for. Hva som var greia med selskapet liksom, forteller Greger.
– Han fikk meg interessert, og så dukket det plutselig opp en annonse på Finn. Account Manager i Bergen. Jeg tenkte at nå er Rune på ballen, smiler Greger.
Hva tenker dere på om fremtiden? Vil SmartDok fortsette å være markedsledende?
– Det er ingenting som kommer av seg selv. Vi kan ikke gå rundt å tro at siden vi er det nå så kommer vi til å bli det fremover. Det er en livsfarlig pute. Sånn har mange kjemper blitt tatt livet av tidligere, sier Rune.
– Jeg ser ingen aktører som har like gode forutsetninger som å fortsatt være ledende i markedet. Men det krever uansett hard arbeid.
– Strategien er viktig, og en må hele tiden tenke at jobben ikke er gjort, legger Greger til.
Det er veldig viktig for SmartDok og ha slik erfaring med seg videre på ferden.
– Det var også en måte å si at vi er gammel på, ler Rune.
– Vi skal bistå så mye vi kan inn i SmartDok, og være ydmyk for at det allerede finnes utrolig mye god kompetanse i organisasjonen.