Bedriftshelsetjenesten (BHT) spiller en sentral rolle i å sikre et godt arbeidsmiljø og ivareta arbeidstakernes helse, sikkerhet og velvære
I denne artikkelen dykker vi ned i BHTs plikter i HMS-arbeidet, basert på informasjon fra Arbeidsmiljøportalen.
Bedriftshelsetjenestene skal først og fremst bidra til det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet til virksomhetene.
1. Bistå i kartlegging og risikovurdering:
- BHT skal bistå arbeidsgiver med å kartlegge og vurdere risikofaktorer i arbeidsmiljøet, både fysiske, psykiske og organisatoriske.
- Dette innebærer å delta i kartleggingsrunder, analysere arbeidsprosesser, og vurdere mulige negative helseeffekter.
- BHT skal også bidra til å identifisere risikogrupper og utarbeide tiltak for å redusere risikoen for ulykker og helseskader.
2. Rådgivning og veiledning:
- BHT skal gi råd og veiledning til arbeidsgiver og arbeidstakere om HMS-spørsmål.
- Dette omfatter tema som ergonomi, arbeidsbelastning, inneklima, kjemikalier, støy og belysning.
- BHT skal også bistå i utarbeiding av HMS-planer, prosedyrer og instruksjoner.
3. Tilrettelegging og oppfølging:
- BHT kan gi råd om tilrettelegging av arbeidet for arbeidstakere med spesielle behov.
- Dette kan omfatte tilrettelegging av arbeidsplassen, tilpasning av arbeidsoppgaver og oppfølging av arbeidstakere i sykmeldingsperioder.
- BHT kan også delta i oppfølging av arbeidstakere som har vært utsatt for ulykker eller har pådratt seg yrkessykdommer.
4. Helseundersøkelser:
- BHT kan tilby helseundersøkelser av arbeidstakere, i tråd med gjeldende regelverk og bedriftens risikoforhold.
- Helseundersøkelser kan bidra til å identifisere fare for arbeidsrelaterte plager eller -sykdom.
- BHT skal også gi råd og veiledning til arbeidstakere om forebygging av helseskader.
5. Samarbeid og kommunikasjon:
- BHT skal samarbeide med arbeidsgiver, arbeidstakere og verneombud om HMS-spørsmål.
- Dette innebærer deltakelse i HMS-møter, vernerunder og andre relevante aktiviteter.
- BHT skal også bidra til å sikre god kommunikasjon om HMS-spørsmål i virksomheten.
6. Forskning og utvikling:
BHT skal holde seg oppdatert på ny kunnskap og teknologi innen HMS-området.
7. Uavhengighet:
- BHT skal ha en fri og uavhengig stilling i arbeidsmiljøspørsmål.
- Dette innebærer at BHT skal kunne gi råd og veiledning uten å bli påvirket av arbeidsgiverens interesser.
Bedriftshelsetjenestens plikter er omfattende og spiller en viktig rolle i å sikre et godt arbeidsmiljø og ivareta arbeidstakernes helse, sikkerhet og velvære. Ved å samarbeide med BHT kan arbeidsgivere og arbeidstakere skape en sunn og trygg arbeidsplass.
I tillegg til informasjonen fra Arbeidsmiljøportalen, kan du også finne mer informasjon om bedriftshelsetjenestens plikter i:
- Arbeidsmiljøloven
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning i arbeidsmiljøet
- Internkontrollforskriften
Hvis du har spørsmål om bedriftshelsetjenestens plikter, kan du kontakte Arbeidstilsynet eller din bedriftshelsetjeneste.