Prosjektleder Runar Haugmo Hoel på den nye industritomta selskapet gjør ferdig på Oppdal.
SmartDok-appen effektiviserer driften hos Hoel & Sønner med brukervennlig teknologi som forenkler HMS, timeregistrering og kommunikasjon
For entreprenørselskapet Hoel & Sønner i Oppdal er SmartDok et viktig verktøy i hverdagen. Prosjektleder Runar Haugmo Hoel fremhever spesielt appens brukervennlighet og effektive timeregistrering som sentrale fordeler.
– Det viktigste er kanskje kommunikasjonen og registreringen mellom de som er ute og oss her inne. At appen er så enkel i bruk, gjør at dialogen og dokumentasjonen går lett, sier Hoel.
Med SmartDok kan de ansatte enkelt registrere både arbeidstimer og maskintimer direkte i appen.
– Å registrere maskintimer samtidig som timene føres, sparer oss for mye tid og ressurser sammenlignet med tidligere.
Dette resulterer i mer nøyaktig oversikt over bruk og vedlikehold av selskapets maskinpark, som gir bedre ressursstyring og mer effektiv drift.
At selskapet får registrert maskintimer i appen er bra for å kunne monitorere bruk av selskapets mange maskiner.
En tradisjonsrik bedrift med bredt tilbud
Hoel & Sønner ble grunnlagt i 1955 av Runar Haugmo Hoels bestefar i Trondheim, og har siden den gang utviklet seg til å bli en totalleverandør innen bygg og anlegg. Med rundt 40 ansatte tilbyr bedriften tjenester innen graving, betong, pukkverk, transport, bergsprengning, prosjektering og landmåling.
Bedriften har en stor maskinpark og tre pukkverk. De fleste prosjektene er lokale, noe som gir de ansatte muligheten til å dra hjem hver dag etter jobb.
At selskapet gjør en god jobb vises gjennom at oppdragsgivere kommer tilbake til Hoel & Sønner med flere oppdrag.
– Vi har opparbeidet en del gode relasjoner gjennom mange år. Disse kundene kommer ofte tilbake, så jeg tenker at de er fornøyd med jobben vi gjør, sier Runar.
Denne kundetilfredsheten gjenspeiles i Runar Hoels syn på hva som utgjør et vellykket prosjekt:
– Det første må være at vi leverer prosjektet med riktig kvalitet. Rett utført jobb til rett tid. Det er egentlig det som er det viktigste. Forhåpentligvis blir det noen kroner igjen også.
Dyktige ansatte som sørger for at prosjektene blir levert til rett tid og med rett kvalitet er alfa og omega for Hoel og Sønner. Her ser vi Andrea Gaustad måle slik at alt blir rett.
Stort fokus på sikkerhet
For Hoel & Sønner er HMS og kvalitetssikring essensielt. Selskapet er ISO-sertifisert med både 9001 (kvalitet) og 14001 (miljø), og har tiltaksklasser 2 og 3 på betongkonstruksjon og utførelse, samt prosjektering.
Denne sertifiseringen er ikke bare et kvalitetsstempel, men et integrert verktøy i deres daglige drift.
– Vi bruker SmartDok til å dokumentere RUH og kvalitetsavvik, forklarer Runar Haugmo Hoel.
I tillegg benyttes Dokumentsenteret i SmartDok for å samle all prosjektinformasjon, fra sjekklister og bilder til timer og maskintimer.
– Det er veldig praktisk å ha alt samlet på ett sted. Alle har HMS/KS-systemet med seg til enhver tid via en brukervennlig app, sier Hoel.
For internkontroll i HMS-systemet har de laget egne sjekklister for vernerunder, og ProAdm brukes for prising og utarbeidelse av anbud. Denne helhetlige tilnærmingen, støttet av digitale verktøy, sikrer at Hoel & Sønner leverer prosjekter av høy kvalitet, med fokus på sikkerhet og miljøhensyn.
Mikal Hoel er maskinfører og jobber på spreng med å få ferdig tomta sammen med resten av selskapet.
Dokumenterer med bilder
Gjennom fotodokumentasjon sikrer selskapet at alt arbeid er godt dokumentert. Dette er kritisk for å unngå feil og reklamasjoner, og sparer selskapet og deres kunder for betydelige kostnader.
– Å dokumentere arbeid utført kan spare deg for reklamasjoner, og ikke minst mye tid, som igjen er penger.
Runar påpeker hvor viktig det er at ALT må dokumenteres.
– Har man et prosjekt der du har gravd ned 50 stikkledninger, så må en ta bilder av at en har lagt ned 50 stikk, og ikke 49. Fordi den ene stikken kan være den som det i ettertid skjer noe med, og da blir det dyrt om en ikke har dokumentert at en har gjort det skikkelig.
Fjell må bort når den nye industritomta skal på plass, og den fjernstyrte overjordsriggen gjør jobben sammen med sin operatør.
En bransjetilpasset løsning
For Hoel & Sønner er SmartDok en bransjetilpasset løsning som dekker mange av dokumentasjonskravene de har. Appen håndterer alt fra timeregistrering og HMS til dokumentasjon og kommunikasjon. Hoel understreker viktigheten av dette:
– At det er en app som er såpass bransjetilpasset at den tar for seg såpass mange av de dokumentasjonskravene vi har, og informasjonsflyten. Det betyr mye for oss!
Ønsker du å ta kontakt med Hoel & Sønner AS, så kan du kontakte dem på denne linken; Trykk her!