Vi gjør det nå enklere for våre kunder å få inn korrekte timeregistreringer – med timeføringsregler
Oppnå en god timeføringskultur med automatisk registrering av tillegg
Entreprenører – og ikke minst lønnsansvarlige – har i mange år revet seg i håret fordi tillegg og overtid blir registrert feil i timelistene, eller aldri registrert. De ansatte på sin side sliter med en hektisk hverdag og usikkerhet rundt når tillegget gjelder – å melde om tillegg kan lett føre til diskusjon. Nå gjør vi det lettere for alle parter!
Nå kan du legge til regler for når et tillegg eller enhetstillegg automatisk skal legges til på timeregistreringen. Du kan velge hvilke prosjekter og grupper reglene skal gjelde for, og du kan også velge hvilke dager i uken det skal skje, og i hvilket tidsrom.
- Tillegget/enhetstillegget vil automatisk legges på det antall timer/minutter i timeregistreringen som overlapper med når regelen skal gjelde (dersom ikke “antall” er fylt ut)
- En bruker kan fremdeles endre antallet i feltet i sin timeregistrering. Reglene fungerer både på web og på app
Hvordan går jeg fram?
Logg inn i SmartDok via PC og velg firmainnstillinger, deretter lønnsart og velg så regler.
- Trykk på “+Ny regel” til høyre over tabellen. Skriv inn et navn på regelen i feltet for tittel. Status skal være aktiv dersom du vil at denne skal begynne å gjelde fra nå. Velg type, altså om det er et tillegg eller enhetstillegg, og deretter velger du hvilket tillegg/enhetstillegg det skal gjelde for i nedtrekkslisten
- Dersom du fyller ut noe i feltet “Antall” så er det dette antallet som alltid blir fylt i timeregistreringen, og ikke et antall basert på antall timer/minutter i registreringen hvor regelen gjelder. “Antall” kan brukes i de tilfellene hvor et prosjekt krever at de ansatte kjører gjennom en veibom, og de skal få refundert kostnaden for dette hver dag. Feltet “Antall” vises kun dersom du har valgt “enhetstillegg” i nedtrekkslisten
- Prosjekter: Som standard gjelder regelen for alle prosjekter, dersom du bare ønsker at det skal gjelde for et utvalg prosjekter så velger du dette i nedtrekkslisten. En regel kan gjelde for ett, flere eller alle prosjekter
- Gruppe: Standard er “Ingen gruppe”, det vil si at regelen ikke tar hensyn til om en ansatt tilhører en gruppe eller ikke. Regelen vil altså gjelde alle brukere. Dersom du vil at regelen bare skal gjelde for en gruppe ansatte, så velger du dette i nedtrekkslisten. En regel kan gjelde for alle ansatte, eller én gruppe
- Tid fra: Her skriver du når regelen gjelder fra. Tid til: Her skriver du når regelen gjelder til
Enn regler som går over midnatt?
Dersom du ønsker å ha en regel som går over midnatt, så anbefaler vi at du deler denne opp.
F.eks: Nattarbeid-tillegg skal legges til for arbeid utført mellom 21:00 – 07:00. Lag en regel som gjelder for tidsrommet 21:00-00:00, og en regel for tidsrommet 00:00-07:00. Dette er spesielt viktig i de tilfellene der regelen ikke skal gjelde alle dager i uken.
Hva skjer med pauser?
Dersom en regel overlapper med pausen som er satt opp i brukerens eller firmaets timeregistreringsforslag, så vil pausen trekkes fra antallet som foreslåes på tillegg/enhetstillegg.