Mattias Gustafsson er eier av Varbergs Grävteknik AB, et firma som stort sett jobber med kryssentreprenørskap og anleggsarbeid. Akkurat nå pågår flere store infrastrukturprosjekter i Varberg, hvor Varbergs Grävteknik blant annet er leid inn for å knuse tunnelberget som kommer fra den nye togtunnelen under Varberg sentrum. Siden 2018 har selskapet ekspandert betydelig.
– I 2018 hadde vi en omsetning på 7 millioner, og i år er budsjettet vårt på 50 millioner. Selv om vi har mange nye maskiner og mange nye ansatte, har vi like mange som jobber med administrasjonen i dag som da. Det hadde vi ikke klart uten SmartDok, forteller Mattias Gustafsson.
– Det hadde vi ikke klart uten SmartDok
Da svenske Varbergs Grävteknik AB ekspanderte kraftig de siste årene, klarte de likevel å beholde samme antall ansatte i administrasjonen – ved å erstatte det gamle papirsystemet med SmartDok.
– Det hadde vi ikke klart uten SmartDok
Da svenske Varbergs Grävteknik AB ekspanderte kraftig de siste årene, klarte de likevel å beholde samme antall ansatte i administrasjonen – ved å erstatte det gamle papirsystemet med SmartDok.
Digitaliserte administrasjonen for å takle utvidelsen
Tidligere ble hele administrasjonen håndtert analogt, i «papirformat» slik Mattias beskriver det. Da selskapet begynte å ekspandere, havnet de på hælene med administrasjonen.
– Jeg trives med å ligge i forkant når det gjelder fakturering. Du kan ha så mange maskiner du vil, men får du ikke inn penger vil det ikke fungere. Da vi begynte å ansette flere, merket vi at vi ikke hadde tid til å få unna dokumentene i samme takt som vi gjorde jobben.
Varbergs Grävtekniks digitalisering startet med fakturerings- og regnskapsprogram – deretter ble SmartDok koblet inn, slik at de ansatte kunne begynne å håndtere bestillinger selv.
– Overgangen til å jobbe med SmartDok var veldig enkel. Alle ansatte synes det er enkelt å jobbe i appen. Selv om vi ansetter arbeidere for kun én uke i et prosjekt, kommer de raskt inn i systemet og kan begynne å bruke SmartDok.
SmartDok gir full kontroll på maskinene
En av funksjonene Mattias Gustafsson fremhever som den aller viktigste for Varbergs Grävteknik er maskinmodulen. Der kan de selv bygge opp sjekklister for hver maskin og bestemme hva de vil at sjåførene skal sjekke før arbeidsdagen starter.
– SmartDok er ikke bare ett ordresystem, det er også et styringssystem hvor du har kontroll over alle enhetene dine. Der finner vi f.eks ut når en maskin skal repareres.
Mattias forteller også at det faktisk var derfor valget falt på SmartDok, fordi akkurat den modulen var så godt tilpasset bransjen de er i. For bare noen uker siden startet de også opp med timeregistrering via SmartDok.
–…Og det fungerer allerede utmerket, forteller Mattias.
– Etter din mening, hva er det beste med SmartDok?
– At det er så enkelt oppbygd. Det gjør det enkelt å komme i gang med og enkelt å få ansatte til å virkelig bruke appen. Og selvfølgelig også at vi har kunnet utvide selskapet så mye uten å øke kostnadene våre til administrasjon. Vi kan absolutt anbefale SmartDok!
– Etter din mening, hva er det beste med SmartDok?
– At det er så enkelt oppbygd. Det gjør det enkelt å komme i gang med og enkelt å få ansatte til å virkelig bruke appen. Og selvfølgelig også at vi har kunnet utvide selskapet så mye uten å øke kostnadene våre til administrasjon. Vi kan absolutt anbefale SmartDok!