Fra venstre: Kai Kristiansen, byggeleder på utbyggingsseksjonen, Arnt Runar Bartholdsen, byggeleder på drift og vedlikehold av bruer og ferjekaier og Oddbjørn Opgård, prosjektleder på utbyggingsavdelingen.
Finnmark fylkeskommune som har ansvaret for å bygge og vedlikeholde fylkesveiene tar i bruk innovative verktøy som SmartDok for å optimalisere arbeidet sitt
Vi møtte noen av de dyktige fagfolkene i Finnmark fylkeskommune som jobber med samferdsel.
Arnt Runar Bartholdsen, en erfaren byggeleder med 34 års fartstid fra Roald Johansen, som nå jobber med drift og vedlikehold av bruer og fergekaier.
Kai Kristiansen, byggeleder på utbyggingsseksjonen. Har tidligere jobbet som kontrollingeniør og har erfaring fra entreprenørsiden.
Oddbjørn Opgård, prosjektleder på utbyggingsavdelingen. Bakgrunn fra Statens vegvesen.
Roy Ove Kristiansen, kontrollingeniør på utbygging. Lang erfaring fra både offentlig og privat sektor, inkludert Rambøll og Tana kommune.
Fra planlegging til ferdigstillelse
Disse dyktige fagfolkene jobber med alt fra planlegging og prosjektering til utlysning av anbud og oppfølging av entreprenører.
Samfunnsavdelingen i Finnmark fylkeskommune består av fire seksjoner: utbygging, drift og vedlikehold, kollektiv og strategi. Selv om de jobber på ulike seksjoner, samarbeider de tett for å sikre en helhetlig tilnærming til samferdsel i fylket.
– Utbyggingsseksjonen har ansvar for bygging av ny infrastruktur, som fergeleier, bruer, veier og skredsikring. Prosessen starter med en byggeplan og konkurransegrunnlag, etterfulgt av anbudsinnhenting, entreprenørvalg og til slutt bygging, forklarer Oddbjørn Opgård.
– Når vi er ferdig å bygge en bro eller en vei, så er det Arnt Runar på drift og vedlikehold som kommer inn og overtar og drifter den. Det er jo de som skal brøyte og asfaltere.
Kai Kristiansen
At fylkeskommunen sitter god kompetanse innenfor fagfeltet er alfa og omega for at de skal kunne serve innbyggerne i Finnmark på best mulig måte.
Våre representanter Kenneth Thomassen Holm (support) og Eivind Østlyngen (systemutvikler) satt ringside og svarte på spørsmål fra våre venner i fylkeskommunen.
SmartDok effektiviserer hverdagen
Finnmark fylkeskommune tar i bruk SmartDok for å effektivisere arbeidsprosessene og forbedre kommunikasjonen med entreprenørene.
– Planen er at når vi drar ut for å kontrollere hva entreprenøren har gjort, så skal det være nok å ta bilder med appen – og dermed være ferdig med kontrollen og kan sette deg i bilen og kjøre derfra, sier Arnt-Runar.
Fylkeskommunen er fornøyd med SmartDoks brukervennlighet og support, og setter pris på at systemet kontinuerlig forbedres.
– Det jeg har erfaring med er at dere strekker dere hele tiden etter å bli bedre, forteller Kai.
Med SmartDok og et ønske om kontinuerlig forbedring, er Finnmark fylkeskommune godt rustet til å møte fremtidens utfordringer innen samferdsel.