Magne Opgård, leder for driftsavdelingen i Alta kommune bruker SmartDok for å gjøre hverdagen enklere.
Driftsavdelingen i Alta kommune sørger for at vannet renner, veiene er brøytet og kloakken fungerer – med SmartDok som et nyttig verktøy i hverdagen
I Alta, som i de fleste kommuner, er det lett å ta de små tingene for gitt. Vann i springen, en vei fri for snø, og at det vi skyller ned i do faktisk forsvinner. Men bak disse “hverdagslige miraklene” står det en gjeng med dedikerte arbeidere som holder infrastrukturen i gang – driftsavdelingen i Alta kommune.
Vi har tatt en prat med Magne Opgård, leder for driftsavdelingen, som sammen med sitt team sørger for at alt fra vannverk til kirkegårder er i topp stand.
– Vi gjør mye av det arbeidet som innbyggerne ikke ser, eller tar som en selvfølge, forteller Magne.
Og det er nettopp dette som er kjernen i deres arbeid. Vann i kranen og veier du kan kjøre på om vinteren er ting vi sjeldent tenker over, men det hadde blitt ganske merkbart om det plutselig stoppet opp.
Hva hadde skjedd om driftsavdelingen tok en fridag?
– Da må vi flytte til nabokommunen, sier han med et glimt i øyet.
– Det går kanskje en uke, så stopper alt. Du kan ikke drikke vann, du kan ikke gå på do, og du kommer deg ikke på jobb om vinteren.
Magne Opgård foran Alta kommunes avanserte rørinspeksjonsbil. Med moderne NoDig-teknologi kan driftsavdelingen inspisere kloakk- og vannrør uten graving. Inne i bilen finnes det et toppmoderne datarom som lar teamet følge med i sanntid på hva kameraet finner i rørene – nesten som en TV-produksjon, men med rør som hovedrolle!
Hverdagen på driftsavdelingen
Med ansvar for kommunens veianlegg, avløps- og vannanlegg, i tillegg til kirkegårdene, er det nok å gjøre for teamet på driftsavdelingen. I tillegg til de daglige vedlikeholdsoppgavene, er de alltid i beredskap for uforutsette hendelser – omtrent som kommunens eget «brannvesen», som Magne beskriver det.
– Vi har vaktordning døgnet rundt, hele året, jul og påske inkludert. To på mannskapsvakt og en overvakt. Så vi er klare til å rykke ut når som helst.
Med ti brøytebiler som dekker hver sine ruter, og alt fra spylevogner til filmutstyr som sørger for at avløpssystemet fungerer, er det en hel del maskiner og utstyr som må holdes i orden. For ikke å snakke om det store antallet prosjekter, både store og små, som avdelingen håndterer.
For å kunne jobbe smartere i en hektisk hverdan har avdelingen tatt i bruk SmartDok.
SmartDok forenkler hverdagen
For å holde oversikt over alt utstyret, prosjektene og folkene i sving, er SmartDok blitt et viktig verktøy for driftsavdelingen.
– Alle bruker timeføringen, forklarer Magne, og maskinmodulen hjelper verkstedet med å følge opp maskiner, service og vedlikehold, legger han til.
I tillegg har arbeidslederne på de ulike områdene, som vei, vann, avløp, anlegg og verksted, full kontroll på sine mannskaper og prosjekter gjennom ressursplanleggeren i SmartDok.
– Det gir oss en god oversikt, og hvis jeg lurer på noe, kan jeg enkelt gå inn og se hva de har skrevet i kommentarfeltet i modulen.
Et annet viktig aspekt for driftsavdelingen er HMS. Magne er stolt over at de har fått integrert Alta kommunes HMS-håndbok inn i SmartDok, noe som gjør den tilgjengelig for alle i avdelingen via appen.
– Dette vil gjøre den mye mer tilgjengelig enn før, sier han.
Driftsavdelingen i Alta er ivrige brukere av ressursplanleggeren i SmartDok. Her ser vi Magne og Svein Harald Andersen planlegger ukene som kommer.
Det usynlige arbeidet
Magne avslutter intervjuet med å trekke frem det usynlige arbeidet driftsavdelingen gjør hver eneste dag.
– Folk lurer sikkert på hva vi holder på med her borte. Men vi gjør mye av det arbeidet som folk tar som en selvfølge.
Og nettopp derfor fortjener driftsavdelingen i Alta kommune en stor takk. Uten dem ville infrastrukturen stoppet opp, og hverdagen vår ville sett ganske annerledes ut.