Vi legger fokuset på tillitsvalgte og deres rolle i en organisasjon
En tillitsvalgt har ikke, etter loven, noen rolle knyttet til HMS-arbeidet i en virksomhet.
Den tillitsvalgte er oftest valgt av medlemmer i en fagforening for å være ansattgruppens talsmann på arbeidsplassen. Dersom de ansatte ikke er organisert i en fagforening, kan arbeidsgiver og de ansatte bli enige om en tillitsvalgtordning.
Den tillitsvalgte skal bistå med å ivareta generelle arbeidsvilkår og bistå medlemmer i enkeltsaker. Dette kan være ved lønnsforhandlinger eller ved konflikter. En tillitsvalgt er bindeledd mellom ledelsen og de ansatte om saker som omhandler arbeidsvilkår.
I andre tilfeller vil verneombudet være den som også fungerer som tillitsvalgt. Det er da viktig at vedkommende skiller på de to rollene, som kan komme i konflikt.
Som verneombud skal man ivareta alle ansattes grunnleggende rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Som tillitsvalgt skal man jobbe for bedre vilkår, kontrakter og avtaler gjennom forhandling og oppfølging.