Jony Moen jobber i byggeledelsen hos Nye Veier, og akkurat nå er han midt i et av Norges største infrastrukturprosjekter – ny firefeltsvei fra Langangen til Rugtvedt i Porsgrunn, Telemark. Dette 17 kilometer lange prosjektet inkluderer hele 11 kilometer toløpstunnel, noe som betyr at de bygger totalt 22 kilometer tunnel.
– Vi bygger ny firefeltsvei, 17 kilometer fra Langangen i nord til Rugtvedt i sør. Av de 17 kilometerne er 11 kilometer toløpstunnel, forklarer Jony.
Krevende arbeid under befolkede områder
Det å bygge tunnel er en kompleks oppgave i seg selv, men å gjøre det under et av de mest befolkede områdene på Østlandet legger til et ekstra lag med utfordringer.
– Det er jo krevende fordi man driver tunnel under et av de mest befolkede områdene på Østlandet. Det er folk og installasjoner å ta hensyn til overalt. Mye samtidig aktivitet som pågår. Mye logistikk for å få alt til å gå opp, sier Jony.
Til tross for de krevende forholdene går prosjektet fremover med god fremdrift.
– Det går veldig bra. Vi driver 30 meter pr stuff, pr uke. Så vi har aktivitet på ti stuffer, så du kan vel si at vi driver 300 meter i uka, legger han til.
Logistikk og presisjon i tunneldriving
Å koordinere et så stort prosjekt krever presisjon og grundig logistikkarbeid. For Jony og teamet hans handler det om å sørge for at alle deler av prosjektet beveger seg fremover samtidig, uten å påvirke sikkerheten eller kvaliteten på arbeidet.
Med et stort fokus på både fremdrift og sikkerhet, er prosjektet Langangen – Rugtvedt et viktig steg mot å forbedre Norges infrastruktur.
Jony Moen er en sentral del av dette arbeidet, og med sin erfaring sørger han for at prosjektet holder seg på rett kurs, meter for meter.
Tusen takk til deg som bygger landet – du knytter oss sammen