Jony Moen jobber i byggeledelsen hos Nye Veier, og akkurat nå er han midt i et av Norges største infrastrukturprosjekter – ny firefeltsvei fra Langangen til Rugtvedt i Porsgrunn, Telemark. Dette 17 kilometer lange prosjektet inkluderer hele 11 kilometer toløpstunnel, noe som betyr at de bygger totalt 22 kilometer tunnel.
– Vi bygger ny firefeltsvei, 17 kilometer fra Langangen i nord til Rugtvedt i sør. Av de 17 kilometerne er 11 kilometer toløpstunnel, forklarer Jony.
Krevende arbeid under befolkede områder
Det å bygge tunnel er en kompleks oppgave i seg selv, men å gjøre det under et av de mest befolkede områdene på Østlandet legger til et ekstra lag med utfordringer.
– Det er jo krevende fordi man driver tunnel under et av de mest befolkede områdene på Østlandet. Det er folk og installasjoner å ta hensyn til overalt. Mye samtidig aktivitet som pågår. Mye logistikk for å få alt til å gå opp, sier Jony.
Til tross for de krevende forholdene går prosjektet fremover med god fremdrift.
– Det går veldig bra. Vi driver 30 meter pr stuff, pr uke. Så vi har aktivitet på ti stuffer, så du kan vel si at vi driver 300 meter i uka, legger han til.
Logistikk og presisjon i tunneldriving
Å koordinere et så stort prosjekt krever presisjon og grundig logistikkarbeid. For Jony og teamet hans handler det om å sørge for at alle deler av prosjektet beveger seg fremover samtidig, uten å påvirke sikkerheten eller kvaliteten på arbeidet.
Med et stort fokus på både fremdrift og sikkerhet, er prosjektet Langangen – Rugtvedt et viktig steg mot å forbedre Norges infrastruktur. Jony Moen er en sentral del av dette arbeidet, og med sin erfaring sørger han for at prosjektet holder seg på rett kurs, meter for meter.