Resultatet av dårlig dokumentasjon er at en ikke får betalt for jobben. CSP har funnet suksessoppskriften!
Maskinentreprenøren CSP har gått fra å tune snøscootere til å konkurrere om store entreprenøroppdrag. Hva er suksessoppskriften?
I november 2015 startet Christer Alsén og Stian Heitmann opp selskapet CSP i Alta. Oppdragene den første tiden ble utført hjemme i garasjen og inkluderte tuning og reparasjoner av snøscootere og andre fritidskjøretøy.
Nå har guttene eget bygg med kontor og verksted, 14 ansatte og en maskinpark i full drift og klare for store entreprenøroppdrag.
– Da vi startet CSP opp på vinterstid, så var det naturlig for oss å starte med service på snøscootere. På samme tid drev vi også med dragracing med snøscooter, men vi hadde hele tiden en plan at det var entreprenørvirksomheten som skulle bli vår hovedbeskjeftigelse, sier Christer.
Se video av den utrolige snøscooteren her!
– Vårt første entreprenøroppdrag utførte vi med innleide maskiner og vi avsluttet 2016 med en omsetning på 1,5 million, forteller Christer.
Innkjøp av maskiner og system
Den første maskinen selskapet kjøpte var en 2,7 tonns gravemaskin. En minigraver som en kunne ha på henger etter bil. Deretter gikk det slag i slag.
– I 2017 gikk vi til innkjøp av en større gravemaskin, og en lastebil, deretter en hjullaster, forteller Stian.
– Vi trengte samtidig mer folk, og ansatte to allsidige gutter som både kunne jobbe på verksted og operere maskinene for entreprenøroppdrag, sier han videre.
Omsetningen økte betydelig, og det samme gjorde den drepende papirmengden.
Det var på tide og skaffe seg et system.
Mer aktivitet krever mer administrasjon
Med flere ansatte og mer aktivitet var det dags for å gå til innkjøp av et digitalt hjelpemiddel for å beholde kontrollen på faktura, lønn, og prosjekt.
– Å gå rundt og tro at man kan huske timer, transportlister og service er en utopi, sier Stian.
– Resultatet av dårlig dokumentasjon er at en ender opp med å ikke få betalt for utført arbeid!
– Vi jobber ofte på timer, og vi forbruker materiell. Om dette ikke blir registrert eller registrert korrekt, så sitter vi der med skjegget i postkassa når en skal fakturere, sier Stian
– Da er de pengene tapt!
I 2017 skaffet CSP seg SmartDok.
– Bruken av SmartDok sørger for at vi får betalt for arbeidet vi har utført!
Korrekt fakturagrunnlag
Da guttene tok i bruk SmartDok var det med hensikt å kunne produsere et korrekt fakturagrunnlag.
– Vi fikk en god innføring i systemet av supporten til SmartDok, og fikk kjapt lagt inn alle maskinene i systemet. Vi oppdaget fort at når en fikk registrert korrekt mengde arbeidstimer og maskintimer var det utrolig lett å ta ut rapporter, forteller Christer.
– Samtidig fikk vi en god oversikt over transportlistene og varene.
Gode rutiner ble også lagt til og fulgt opp av de ansatte.
– Vi har satt krav i systemet til alle timer skal føres samme dag som de blir utført. Dette har de ansatte vært flinke til å følge opp. Aktivitet blir ført inn rett etter at arbeid er utført.
– Dette har ført med seg et korrekt fakturagrunnlag. Ingen timer er glemt, ingen transportlister er borte eller varer glemt fakturert!
Samtidig er dette også en garanti til kunden at de ikke blir fakturert for mye heller.
– Vi kan med sikkerhet si at vi sparer penger med bruk av SmartDok! Et korrekt fakturagrunnlag er bevis nok på det alene!
Bildedokumentasjon og vegreferanse
Med flere større oppdrag for kommuner, kraftlag og vegvesen kommer det enda strengere krav til dokumentasjon.
– Vi skal nå i gang med bildedokumentasjon i SmartDok, sier Stian.
– For oss som jobber langs veiene vil dette være et veldig viktig verktøy. Vi kan dermed dokumentere bildebevis på tilstanden før og etter oppdraget.
CSP brukte før Vegvesenet sin løsning, men får nå alt i én app i form av SmartDok.
– Før måtte vi bruke en app fra vegvesenet for å dokumentere. Dette var en ekstra kostnad for oss. Nå trenger vi ikke lenger denne, ettersom SmartDok også har fått vegreferanse i sitt system, forteller han videre.
– Den er utrolig bra den funksjonen. Den sparer oss for mye. Vi kan for eksempel dokumentere eventuelle skader i vei før vi startet!
Hva er så suksessoppskriften?
– Man kan si at suksessoppskriften er en god del stå på vilje, dyktige medarbeidere, gode rutiner og et brukervennlig system som fanger dokumentasjonen!
Større oppdrag og sentral godkjenning
I dag er bedriften 14 ansatte, MEF-medlem, er sentral godkjent og er Miljøfyrtårn-sertifisert.
Det betyr blant annet at CSP nå konkurrerer om oppdrag opp til 50 millioner kroner.
Omsetningen for CSP var 19,5 mill i 2019, nå fem år senerer opp mot 60 millioner.
I dag leverer CSP blant annet disse tjenestene innen anleggsbransjen:
- Maskinarbeid
- Dreneringsarbeid
- Kommunalteknisk arbeid (VVA)
- Nyanlegg, renovering og reparasjon av VA-anlegg
- Forarbeid, planering og asfaltering
- Riving med gravemaskin
- Utenomhusarbeid
- Opparbeidelse av tomter
- Kabelgraving