Murpartnern AS har bygd stein på stein og kan nå vise til en omsetning på hele 50 millioner kroner.
Vi tok en prat med Magne Helander i Murpartnern, og fikk høre hvordan de skaper verdi med bruk av SmartDok og integrasjonen med PowerOffice, samt hvordan de løser utfordringen med flerspråklig arbeidsstokk.
Murpartnern er en profesjonell murmester- og entreprenørforretning.
– Vi startet Murpartnern i 1995 som et personlig foretak med ett par svenske ansatte, og så ble vi et aksjeselskap i 2005, forteller Magne.
– Da vi startet opp drev vi primært med fasaderehabilitering på gamle bygg og fasader. Så ble markedet fylt opp av utlendinger som naturlig nok tok en betydelig del av kaka. Da fokuserte vi mer på rammeavtaler og offentlige jobber, og fikk på plass avtaler med undervisningsbygg og omsorgsbygg
– Dette har vi hatt i 15 år nå. Det har vært en jevn vekst, med noen platåer på rundt 20 millioner kr i mange år, hvor vi ikke ønsket å bli noe særlig større.
– I 2017 ble vi kjøpt opp av Malercompagniet Oslo AS. De driver primært med fasaderehabilitering og kan skilte med en omsetning på rundt 130–140 millioner kroner.
Murpartneren har de siste årene økt omsetningen betraktelig.
– Vi har stort sett fulle ordrebøker fra april til desember med forskjellige fasadeoppdrag, og er stadig på jakt etter mer folk for å kunne dekke oppdragsmengden.
Digital datafangst avhjelper alle ledd i bedriften
– SmartDok er blitt en naturlig del av arbeidsdagen for Krzysztof Bogdan Suliga.
Digital datafangst avhjelper alle ledd i bedriften
– SmartDok er blitt en naturlig del av arbeidsdagen for Krzysztof Bogdan Suliga.
Systembruk og forenkling
– Jeg er jo egentlig utdannet innen data, selv om min far og bestefar var murmestre. Jeg har drevet med data siden jeg var liten, med programmering og som «elektronikkamatør». Har alltid vært opptatt av å finne systemer som automatiserer og gjør ting enklere. Helt fra starten hadde jeg prøvelisenser på alt mulig slags systemer. Dette var systemer som eksisterte lenge før SmartDok kom til, forklarer Magne.
– Da SmartDok kom på banen synes jeg det virket veldig interessant, og det tok ikke lang tid for oss å begynne med det. Før det hadde vi egne rutiner og proprietære programmer for å hente inn timene.
Magne sine fire favoritter innen SmartDok
- Brukervennlig, at systemet er enkelt å forstå for alle
- Veldig enkel og god dokumentasjon
- Modulbasert, det å kunne velge akkurat de modulene man trenger
- HMS/KS-delen der du kan legge til kontrakter i Dokumenthotellet er forøvrig blitt kjempebra!
– Dokumentsenteret har blitt et nav hos oss. Det er velidg brukervennlig, og det er fint å ha alle håndbøkene samlet der!
Magne forteller videre om viktigheten av at SmartDok er API-basert, dette for å kunne knytte andre systemer på.
– En annen ting som er verdt å nevne er evolusjonen og utviklinga til SmartDok. Jeg synes jo selvsagt at det går altfor sakte da, det gjør jo alle, men jeg synes at det har hatt en veldig god retning. Jeg synes det lages veldig mange gode og fornuftige funksjoner, så det er en veldig fin produktutvikling.
– Jeg har aldri angra på at vi valgte SmartDok, selv om jeg følger veldig med på alle andre systemer også. Ikke for at jeg har lyst å gå over på noen av de, men jeg synes det er gøy å se hva som finnes der ute. Jeg laster ned nye demoversjoner av andre systemer opptil flere ganger i året, legger han til.
Integrasjon med PowerOffice
Kan du si litt om PowerOffice-integrasjonen?
– Det var jo et lite mareritt i starten, for vi var med på hele perioden med beta-testing, men det var kjempebra jobbet av deres mann i SmartDok som fulgte opp utviklingen av integrasjonen. Nå har det blitt veldig bra!
– Det bare fungerer!
SmartDoks integrasjon med PowerOffice har spart Murpartnern for mye tid, krefter og papirarbeid.
Sparer den integrasjonen dere for mye tid?
– Ja, er du gæren! Det gjør det. Både tid og oversikt, det er besparelser over hele fjøla.
– Hvilke moduler bruker dere i SmartDok i dag?
– I dag har vi Ressursplanleggeren, HMS Pro, samt Timeregistrering.
For flere gode tilbakemeldinger på vår integrasjon med PowerOffice kan du lese vår artikkel om Langvik Maskin AS.
Suksess eller ikke
Hvordan definerer dere hvorvidt et prosjekt har vært en suksess eller ikke? Hva er deres suksessfaktorer?
– Dersom vi tjener penger, så ja! Neida, det er jo dessverre sånn at et prosjekt er veldig sammensatt – det er ikke ferdig når du er ferdig. Når man bruker sånne verktøy som SmartDok hvor man f.eks har bilder liggende lagret på prosjektene, så er det jo veldig stor verdi i det. Ikke minst fremover i tid dersom det skulle dukke opp ting.
– Det handler ikke minst om det å levere et godt håndverk og vite hva du har levert, samt sitte med den kunnskapen at du har levert noe bra. Og selvfølgelig at man tjener penger, det er jo viktig. Men også at det ikke har vært noen ulykker. Med alle disse tingene på plass kan man si at det generelt sett har vært et godt prosjekt.
SmartDok sørger for økt suksessfaktor
Gjennom bruk av SmartDok blir dokumentasjonen tatt vare på, ved eventuelle fremtidige behov.
SmartDok sørger for økt suksessfaktor
Gjennom bruk av SmartDok blir dokumentasjonen tatt vare på, ved eventuelle fremtidige behov.
Mange nasjonaliteter
Selv om hovedparten av arbeidsstokken er norsk, så har selskapet også mange ansatte med andre nasjonaliteter.
– Våre ansatte er spredt over mange nasjonaliteter, og mange av disse har vært her i kanskje 10 år nå. De snakker norsk, har norske integrerte barn. Vi har ansatte som har utenlandsk utdannelse men som har tatt norske svennebrev.
Flere har nå Mesterbrev. De blir norske, godt integrert i samfunnet, og det er ikke sånn at vi bare tar inn noen for en kort periode, og er det noen som kommer fra f.eks Polen og ikke kan verken norsk eller engelsk, så har de alltids noen i bedriften som kan hjelpe de i gang.
– Det er viktig å finne de rette folka, så vi snur hver stein i prosessen.
Om Murpartnern