Gjør timeføringen enklere med disse tipsene
En god prosjektstruktur gagner selv den minste bedrift, derfor er det viktig at du tar stilling til hvilken struktur som passer best for akkurat dere.
Prosjekter som overstiger større beløp fortjener naturlig nok å være et hovedprosjekt, men hva med alle de andre prosjektene?
Tenk gjerne gjennom følgende:
- Hvordan skal dere legge opp de litt mindre prosjektene?
- Hva med kunder som kun skal ha et lass grus fra dere eller ønsker en liten snekkerjobb utført?
- Hvilket prosjekt skal man føre interntid på slik som verksted- og lagertimer?
- Hvordan skal tilleggsarbeidet føres?
I SmartDok er det meste løsbart, og lager man en god prosjektstruktur er det lettere å føre timer for de ansatte og ikke minst holde oversikt over kostnader og tidsbruk i ettertid.
God kundeoversikt forhindrer kaos
Husk at kunder bør legges inn som underprosjekter. Dersom ikke alle kundene legges inn, vil de havne under hovedprosjektene, og dette vil bidra til å skape kaos. Da finner man ikke igjen det som er tilknyttet rett kunde.
Dersom du har jobber på fastpris så er det en fin praksis å opprette underprosjekt for tilleggsarbeid og endringsmeldinger.