Definisjoner

Begrep kan også forekomme i flertall, f.eks. «Parter» eller «Brukere«.

*Disse begrepene skal forstås på samme måte, og tolkes i henhold til, gjeldende personvernlovgivning.

1. Generelle vilkår

1.1 Bestilling

1.1.1 Kunden bestiller Programvaren fra SmartDok gjennom en Bestilling, enten direkte via telefon, e-post, nettsider, nettbutikker i produktet eller gjennom en Partner, som har egne rutiner for å gi tilgang til Programvaren.

1.1.2 Disse tjenestevilkårene («Tjenestevilkårene«) er standardvilkår som regulerer bruken av Programvaren. Ved å (i) legge inn en Bestilling, (ii) signere Bestillingen eller Tjenestevilkårene, eller (iii) klikke på eller markere «Jeg aksepterer», forstår og aksepterer Kunden at Kunden inngår en rettslig bindende Lisensavtale (som definert nedenfor) med SmartDok som, med mindre annet er avtalt i Bestillingsbekreftelsen, trer i kraft når SmartDok har utstedt en Bestillingsbekreftelse. SmartDok er ikke bundet av Lisensavtalen før SmartDok har utstedt Bestillingsbekreftelsen og kan etter eget skjønn velge å ikke inngå en avtale med Kunden på et hvilket som helst tidspunkt før Bestillingsbekreftelsen er utstedt. Det er utelukkende personer med fullmakt til å inngå avtaler på vegne av sine bedrifter som kan gjøre dette. For demo-kunder gjelder prosedyren i punkt 2.4.

1.1.3 Følgende opplysninger vises på Bestillingsbekreftelsen og fakturaen, avhengig av Programvare:

  1. Navnet på selskapet Kunden inngår kontrakten med.
  2. Hvilken Programvare, Brukere og Moduler Kunden har bestilt.
  3. Avgiften for den bestilte Programvaren.
  4. Vilkår for oppsigelse av et abonnement eller kundeforholdet.
  5. Eventuelle tilleggsvilkår og –tjenester som avtalt mellom Partene.

1.1.4 Med mindre annet er avtalt skriftlig, utgjør Tjenestevilkårene, Bestillingsbekreftelsen, Databehandleravtalen og The Data Act Addendum hele avtalen for Programvaren (samlet betegnet som «Lisensavtale(n)«). Ved en eventuell motstrid mellom Lisensavtalen og en annen avtale inngått mellom Partene vedrørende forhold regulert av Lisensavtalen har Lisensavtalen ha forrang. Andre tjenester fra SmartDok eller en Partner, som opplæring, implementering eller tilpasning dekkes ikke av Lisensavtalen. SmartDok kan overføre sine rettigheter og plikter under Lisensavtalen til en tredjepart uten Kundens samtykke.

1.1.5 SmartDok kan til enhver tid endre Lisensavtalen i henhold til punkt 1.3.1 og 1.3.2. Slike endringer vil tre i kraft på tidspunktet fastsatt i det relevante varslet om endringer. Kundens fortsatte bruk av Programvaren etter at endringene har trådt i kraft representerer Kundens samtykke til endringene. Hvis Kunden ikke aksepterer endringene av Lisensavtalen, kan Kunden si opp Lisensavtalen i henhold til punkt 4.6.1. Den siste versjonen av Tjenestevilkårene er til enhver tid tilgjengelig på https://smartdok.no/tos/ .

1.2 Avgifter

1.2.1 Kunder skal rettidig betale alle Avgifter i henhold til Bestillingsbekreftelsen og de til enhver tid gjeldende prisene gjort tilgjengelig for Kunden på nett eller i Programvaren.

1.2.2 Med mindre annet er avtalt skriftlig (slik det for eksempel fremgår av punktene 1.4.4 og 1.4.5), forfaller alle Avgifter på datoen angitt i fakturaen til Kunden og kan ikke refunderes, og det er ingen refusjon for ubrukte transaksjoner, Brukere, Programvare eller gjenværende dager i en Abonnementsperiode, med mindre tilgjengeligheten til Programvaren har blitt vesentlig redusert av årsaker som utelukkende kan tilskrives SmartDok. SmartDok kan etter eget skjønn, og som eneste, tilby en rimelig refusjon av Avgifter påløpt i en slik periode med redusert tilgjengelighet. Kunden har ikke krav på ytterligere misligholdsbeføyelser.

1.2.3 Avgiftene er eksklusive alle skatter og avgifter. Med mindre annet er avtalt, vil SmartDok legge til gjeldende merverdiavgift (MVA) på fakturaen.

1.2.4 SmartDok forbeholder seg retten til å endre Avgiftene og/eller avgifts-modellen med tre måneders varsel i henhold til punkt 1.3.1 opptil to ganger per år for hver enkelt Programvare, og med én måneds varsel dersom en underleverandør øker sine priser overfor SmartDok. Videre har SmartDok rett til å justere prisene årlig i henhold til generell pris- og kostnadsutvikling, uten varsel og med virkning fra 1. januar hvert år.

1.2.5 Ved Kundens manglende eller sene betaling, forbeholder SmartDok seg retten til å stanse Kundens tilgang til Programvaren eller begrense tilgangen til lesetilgang, kreve lovbestemt forsinkelsesrente, og sende ubetalte fakturaer til inkasso. Hvis dette ikke løses innen rimelig tid, forbeholder SmartDok seg retten til å si opp Kundens bruksrett til Programvaren, jf. punkt 5.6.

1.3 Varsler

1.3.1 Informasjon om nye funksjoner, prisendringer eller planlagt vedlikehold legges ut i Programvaren, på Programvarens nettsider, nettsamfunn eller sendes per e-post.

1.3.2 Varsler om Bestillingsbekreftelser, avtaleendringer (ut over endringene som nevnt i punkt 1.3.1) informasjon av særlig betydning, sikkerhet eller personvern sendes til Kundens e-postadresse.

1.3.3 Kunden er ansvarlig for å holde kontaktinformasjonen oppdatert til enhver tid, herunder sin primære e-postadresse.

1.3.4 Alle varsler anses som mottatt og gjeldende umiddelbart etter at SmartDok har sendt eller publisert dem.

1.4 Programvaren

1.4.1 Kunden kjøper en bruksrett og gis tilgang til Programvaren som angitt i Tjenestevilkårene, slik den gjøres tilgjengelig på nett av SmartDok. Kunden må ikke rekonstruere, dekompilere, demontere eller på annen måte forsøke å utlede kildekoden fra Programvaren eller deler av denne.

1.4.2 SmartDok tilbyr gratis driftssupport for påloggings- eller konto-problemer eller funksjonsproblemer i Programvaren innenfor det som må anses som rimelig. Ytterligere support, slik som brukeropplæring, rådgivning eller implementering, kan kjøpes separat fra SmartDok eller en Partner.

1.4.3 Programvaren leveres «som den er» som standard programvare uten noen uttrykte eller underforståtte garantier av noe slag. Kunden gis tilgang til og kan bruke nettbasert Programvare slik den tilbys til enhver tid; slik Programvare er ikke betinget av en bestemt versjon eller publikasjoner eller materialer.

1.4.4 SmartDok forbeholder seg retten til etter eget skjønn å foreta forbedringer, legge til, endre eller fjerne funksjonalitet, eller utbedre feil eller utelatelser i Programvaren uten at det medfører forpliktelser eller ansvar. Skulle en endring deaktivere funksjonalitet som utgjør en vesentlig del av Programvaren permanent eller i mer enn to måneder, kan Kunden si opp abonnementet på den berørte Programvaren og be om en forholdsmessig refusjon for eventuelle gjenværende forskuddsbetalte Avgifter for den berørte Programvaren.

1.4.5 SmartDok har rett til å avvikle Programvaren eller dennes tilgjengelighet i et bestemt marked med tolv måneders varsel, med mindre årsaken til avviklingen er force majeure-hendelser som angitt i punkt 4.4, der en kortere frist kan gjelde. Kunden har rett til å be om en forholdsmessig refusjon av forskuddsbetalte Avgifter for perioden etter avviklingen. Kunden må slutte å bruke Programvaren etter datoen for den varslede avviklingen, og har ikke rett til å fremme ytterligere krav mot SmartDok.

2. Bruksrett

2.1 Kunde

2.1.1 Forutsatt at Kunden til enhver tid overholder forpliktelsene i Lisensavtalen, gir SmartDok Kunden, og Kundens Tilknyttede Selskaper (hvis dette følger av Betalingsbekreftelsen), en Begrenset Lisens til å Bruke Programvaren, utelukkende til Intern Forretningsdrift.

2.1.2 Kunden er ansvarlig for lovligheten av Brukeres handlinger og administrasjon, tredjepartsintegrasjoner og Kundeopplysninger. Kunden må ikke, og påtar seg å forsikre om at Brukere og andre tredjeparter Kunden er ansvarlig for heller ikke, overføre(r) skadelig kode, ulovlige data eller virus til eller med Programvaren, eller bruke(r) Programvaren på en ulovlig måte eller til et ulovlig formål eller i strid med Lisensavtalen.

2.1.3 Brukerkontoer er kun for navngitte enkeltpersoner, og kan bare tildeles tredjeparter som benytter Programvaren til normal bruk på vegne av Kunden, for eksempel regnskapsførere, revisorer og konsulenter.

2.1.4 Kunden skal ikke dele brukernavn og passord til brukerkontoer med tredjeparter uten SmartDoks skriftlige samtykke.

2.1.5 For å unngå enhver tvil: Kunden, Kundens Tilknyttede Selskaper eller andre tredjeparter Kunden er ansvarlig for, kan ikke på noen måte, helt eller delvis, overføre en Begrenset Lisens til Programvaren til noen andre, herunder i forbindelse med fusjoner, fisjoner, konkurs eller til Kundens interessenter, uten SmartDoks skriftlige samtykke.

2.2 API

2.2.1 Forutsatt at Kunden overholder forpliktelsene i Lisensavtalen, gir SmartDok Kunden en Begrenset Lisens til SmartDok-API-et for å integrere programvare som ikke leveres av SmartDok med Programvaren (Integrert Applikasjon). Bruk av SmartDok-API forutsetter og innebærer at Kunden aksepterer tilleggsvilkår og/eller Partner-avtaler som er tilgjengelige, og som periodisk oppdateres, på https://api.smartdok.no/swagger/ui/index eller lignende nettsider angitt av SmartDok til Kunden. API-et leveres «som de er» uten garantier med hensyn til tilgjengelighet, oppetid, kvalitet eller om de er egnet til å dekke Kundens eller utviklernes behov eller krav, og Kunden er ansvarlig for enhver skade forårsaket av deres bruk av dem. SmartDok kan etter eget skjønn når som helst med rimelig varsel tilbakekalle og heve Kundens rett til å Bruke SmartDok-API-et.

2.3 Demo-kunde

2.3.1 Kunden gis Begrenset Lisens til å Bruke Programvaren som er registrert på en demokonto i en begrenset tidsperiode, utelukkende med det formål å evaluere Programvarens egnethet for Kundens Interne Forretningsdrift og alltid i samsvar med Lisensavtalen.

2.3.2 Med mindre annet er avtalt skriftlig mellom Partene, begynner demoperioden fra det tidspunktet SmartDok utsteder Bestillingsbekreftelsen og varer i perioden avtalt mellom Partene skriftlig i forbindelse med registreringen av demo-kontoen. Dersom Partene ikke har avtalt varigheten på demoperioden ved registreringen av demo-kontoen har SmartDok rett, men ikke plikt, til å avslutte demoperioden og tilbakekalle den Begrenset Lisensen tre uker etter at Bestillingsbekreftelsen ble utstedt.

2.3.3 SmartDok vil slette Kundeopplysninger som behandles under demoperioden etter endt demoperiode, med mindre det er oppgitt i registreringsprosessen at Kundeopplysningene kan overføres til en ordinær kjøpt og betalt kundekonto.

Bruk av Opplysninger

3.1 Ved bruk av Programvaren vil Kunden, Brukere, Klienter og andre tredjeparter som bruker Programvaren på vegne av Kunden, herunder Tilknyttede Selskaper, laste opp og legge til Kundeopplysninger og generere Bruksdata, samlet betegnet som Opplysninger. Opplysninger kan inneholde både Personopplysninger og andre opplysninger. For ytterligere informasjon om hvordan SmartDok Behandler Personopplysninger, se Databehandleravtalen.

3.2 Opplysningene består av:

a) Teknisk informasjon og trafikkdata (Bruksdata). For eksempel type operativsystem, nettlesertype, enhet, nettleserspråk og IP-adresse;

b) Kunde- eller brukergenererte opplysninger (Bruksdata). For eksempel sidevisninger, klikk, inaktivitet, varighet på økter, antall sendte fakturaer, innsendte utgifter og utleggskrav, opprettede regnskapsår, tilbakestilling av passord, kontekst og innhold i supportforespørsler, chattebokser, sikkerhetslogger og lignende; og

c) Produksjonsdata (Kundeopplysninger). For eksempel bilder, filer, fakturaer eller opplysninger Kunden har lagt til i Programvaren som en del av bruken av Programvaren.

3.3 Kunden gir SmartDok og SmartDoks Tilknyttede Selskaper en ikke-eksklusiv og overførbar rett til å få tilgang til og bruke Opplysningene kun til følgende formål:

a) Forbedring av programvare og brukeropplevelse. Typisk ved å samle inn og analysere bruksmønstre og indikerte behov fra Brukere, Kunden og Klienten for å muliggjøre individuelle eller tilpassede brukeropplevelser ved for eksempel å tilby aktivering av relevante tilleggsmoduler eller tjenester knyttet til Programvaren basert på bruksmønstre, foreslå mer effektive måter å utnytte Programvaren på ved å analysere brukeraktivitet, eller på annen måte forbedre Programvaren og tilhørende egenskaper og tjenester.

b) Markedsføring og visning av relevant informasjon. For eksempel komplementerende eller verdiøkende Programvare eller nye funksjoner, for å unngå å markedsføre Programvare Kunden allerede abonnerer på og for å gi relevante markedsoppdateringer eller informasjon i Programvaren for å utdanne Kunder og Brukere.

c) Sikkerhet og tilknyttede formål. For eksempel ved å analysere økt- og påloggingsdata, hendelseslogger og lignende for å forhindre, undersøke og dokumentere sikkerhetsproblemer og –hendelser og forbedre Programvarens sikkerhet.

d) Statistikk og forskning. Ved å analysere mengden av og trenden til Opplysninger som går gjennom systemene våre, herunder Programvaren, benytte slik aggregert og anonym statistikk i generell markedsføring og rapportering, og som del av å utviklingen av verdiøkende Programvare, for eksempel tilleggsmoduler, funksjoner eller tjenester knyttet til Programvaren.

e) Compliance. SmartDok kan benytte Opplysninger til compliance-formål, for eksempel ved å logge når en Kunde aksepterer Tjenestevilkårene, oppfyller KYC eller kredittsjekkformål i henhold til lovgivningen eller som del av driften av SmartDoks sikkerhetsprogram.

f) Kontraktsforpliktelser. SmartDok kan bruke Opplysningene for å oppfylle SmartDoks kontraktsforpliktelser overfor Kunden.

3.4 SmartDok kan også benytte relevante opplysninger fra offentlig eller kommersielt tilgjengelige kilder og registre, og kombinere slike opplysninger med Opplysningene.

3.5 I den utstrekning Opplysningene inneholder Personopplysninger som SmartDok behandler på vegne av Kunden vil SmartDok behandle Personopplysningene i henhold til databehandleravtalen. Personopplysningene skal primært anonymiseres, fordi identifisering av navngitte enkeltbrukere sjelden er relevant for disse formålene. Dersom anonymisering ikke er mulig av tekniske eller praktiske årsaker, skal Smartdok treffe alternative kompenserende tiltak for å styrke beskyttelsen, tatt i betraktning kravene som stilles i databehandleravtalen.

3.6 SmartDok kan dele Opplysninger med Tilknyttede Selskaper, leverandører og Partnere for å levere Programvaren og oppfylle formålene beskrevet i punkt 3.3, herunder å tilby tilleggsmoduler, tjenester og programtillegg, tjenesteforbedringer og å overholde rettighetene og forpliktelsene i henhold til Tjenestevilkårene. Opplysningene kan deles med tredjeparter som en del av et kommersielt samarbeid knyttet til Programvaren, typisk for å utvikle og tilby tilleggsmoduler eller programtillegg til Programvaren.

3.7 SmartDok vil kun dele Opplysninger med myndighetene eller andre tredjeparter i følgende tilfeller:

a) for å overholde lover eller forskrifter, eller for å svare på en rettslig bindende forespørsel slik som et rettslig pålegg eller en rettslig kjennelse;

b) for å levere Programvaren i henhold til disse Tjenestevilkårene;

c) for å undersøke eller forhindre sikkerhetstrusler eller svindel; eller

d) en helt eller delvis omorganisering, fusjon, salg eller kjøp av SmartDok, der Konfidensiell Informasjon (definert i 4.1.) kan bli utlevert til andre selskap i SmartDok-gruppen, eller til potensielle kjøpere og betrodde rådgivere, som overholder forpliktelsene angitt heri ved å inngå en konfidensialitetsavtale.

3.8 SmartDok skal varsle Kunden om forespørsel fra myndighetene angående utlevering av Data, med mindre slik varsling er forbudt eller tatt hånd om av den respektive myndigheten.

3.9 SmartDok har rett til å samle inn, kopiere, modifisere, publisere, overføre, kombinere med annen data og på annen måte bruke anonymisert og aggregert data generert fra eller basert på Opplysninger, både under avtaleforholdet og etter at Lisensavtalen har opphørt.

4. Tilleggsvilkår

4.1 Konfidensialitet

4.1.1 Partene kan utveksle informasjon med, eller innhente informasjon fra, hverandre som man med rimelighet burde forstå er proprietær, konfidensiell eller konkurransesensitiv («Konfidensiell Informasjon«). Partene skal holde Konfidensiell Informasjon konfidensiell og treffe rimelige tiltak for å beskytte den andre Partens Konfidensielle Informasjon, og ikke utlevere den til tredjeparter med mindre man har den andre Partens fullmakt til å gjøre det, eller hvis det kreves i henhold til ufravikelige lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser.

4.1.2 Konfidensiell Informasjon omfatter ikke: a) informasjon mottakeren kan bevise var i mottakerens besittelse eller at mottakeren hadde kunnskap om før Tjenestevilkårene ble inngått; b) er eller blir offentlig tilgjengelig uten at det er mottakerens skyld; c) mottas av mottakeren fra en tredjepart uten taushetsplikt; eller d) er uavhengig utviklet av mottakeren.

4.1.3 SmartDok kan utlevere Konfidensiell Informasjon til andre selskap i Visma-gruppen, Partnere, underdatabehandlere eller underleverandører i den grad det er nødvendig for å levere Programvaren i henhold til Tjenestevilkårene. Konfidensiell Informasjon kan også deles for formålene nevnt i 3.6.

4.1.4 Konfidensialitetsforpliktelsene i dette punkt 4.1 opphører tre år etter Lisensavtalens opphør, med mindre annet følger av lov eller forskrift.

4.2 Immaterielle rettigheter

4.2.1 SmartDok, eller SmartDoks lisensgivere, hvis aktuelt, er eieren av, og bevarer eierskapet til, Programvaren og alle tilknyttede Immaterielle Rettigheter i og til Programvaren og alle andre tjenester og produkter levert under Lisensavtalen, inkludert all IPR som oppstår som følge av SmartDoks behandling av Opplysninger. Med unntak av den eller de Begrenset(e) Lisensen(e) eksplisitt gitt til Kunden i disse Lisensavtalen skal ikke Lisensavtalen på noen måte forstås som en overføring av eller lises til IPR fra SmartDok, eller SmartDoks lisensgivere, til Kunden.

4.2.2 Lisensavtalen gjelder også for komponenter i Programvaren som eies av tredjeparter («Tredjepartskomponenter«), med mindre SmartDok har tilgjengeliggjort separate vilkår for Tredjepartskomponenten som i så fall skal ha forrang. Dersom Tredjepartskomponenten er en åpen kildekode, skal ikke Programvaren, under noen omstendigheter, bortsett fra Tredjepartskomponenten, anses å være en åpen kildekode eller offentlig tilgjengelig programvare. Når en Tredjepartskomponent krever at SmartDok oppgir lisens og/eller opphavsrett-merking, er dette tilgjengelig i Programvaren eller Programvaredokumentasjonen.

4.2.3 I den utstrekning SmartDok ikke allerede eier dette, mottar SmartDok fra Kunden en evigvarende, verdensomspennende, ugjenkallelig og vederlagsfri rett til: (i) anonymiserte og aggregerte Opplysninger; (ii) alle rettigheter, titler og interesser, inkludert IPR, i og til alle API som integrerer Programvaren med andre plattformer og programvarer, og annen teknologi utviklet eller designet for å muliggjøre eller forbedre samspillet mellom Programvaren og andre plattformer og programvarer, med mindre dette utelukkende er utviklet av Kunden. Det foregående inkluderer rett til endring og videreoverdragelse, jf. Lov av 15. juni 2018 nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) § 68 (eller tilsvarende bestemmelse ved lovendring).

4.2.4 Ved krenkelse av IPR, kan SmartDok og dets lisensgivere ta alle rimelige skritt for å beskytte sine interesser som tillatt ved lov.

4.2.5 Kunden er eieren av Kundeopplysningene og IPR-en i og til Kundeopplysningene.

4.3 Garanti

4.3.1 SmartDok vil benytte kommersielt rimelige tiltak for å sikre at Programvaren i det vesentligste fungerer som beskrevet i Programvaredokumentasjonen i Abonnementsperioden, forutsatt at den er riktig konfigurert (herunder Kundens valg av nettleser) og oppdatert til en støttet versjon. Støttede versjoner kan variere og er tilgjengelige i Programvaredokumentasjonen. Kunden godtar at Programvaren og leveransen ikke vil være helt feilfrie og at programvareforbedring er en kontinuerlig prosess.

4.3.2 SmartDok garanterer ikke at Programvaren vil oppfylle Kundens krav, fungere riktig med Kundens valg av utstyr, systemer og innstillinger, oppsett, konfigurasjon, modifikasjoner, tillegg eller integrasjoner som ikke utføres eller kontrolleres av SmartDok, eller, hvis den leveres over internett, at den vil være uten avbrudd. SmartDok er ikke ansvarlig for internett, internettleverandører eller Kundens internettforbindelse.

4.3.3 Hvis Programvaren ikke fungerer i samsvar med den begrensede garantien spesifisert i dette punkt 4.3, skal SmartDok utbedre bekreftede feil eller mangler i Programvaren for egen regning. «Bekreftede feil eller mangler» betyr feil eller mangler som SmartDok kan reprodusere og/eller som bekreftes gjennom SmartDoks support-kanaler, og som oppstår i løpet av Abonnementsperioden. SmartDok kan velge å erstatte Programvaren eller funksjonalitet i stedet for å utbedre feilen.

4.3.4 Dersom den bekreftede feilen eller mangelen er av vesentlig art, noe som betyr at Kundens mulighet til å bruke Programvaren er betydelig redusert, og SmartDok ikke utbedrer bekreftede feil eller mangler eller erstatter Programvaren innen rimelig tid, jf. punkt 4.3.3, kan Kunden si opp den Begrensete Lisensen til den berørte Programvaren. I så fall har Kunden rett til en forholdsmessig refusjon for eventuelle Avgifter for den gjenværende Abonnementsperioden for den berørte Programvaren, fra og med måneden etter at SmartDok har bekreftet feilen eller mangelen.

4.3.5 Med unntak av det som er uttrykkelig angitt i punkt 4.3, har ikke Kunden rett til å fremme krav mot SmartDok.

4.3.6 Lenker til nettsider som ikke kontrolleres av SmartDok og som vises i Programvaren, tilknyttede nettsteder eller dokumentasjon er kun oppgitt av praktiske årsaker. SmartDok er ikke ansvarlig for slike nettsider.

4.4 Ansvar

4.4.1 SmartDok er ikke ansvarlig for Kundeopplysningene, herunder innhold, eierskap og berettigelse, ei heller for bruken av eller andre aktiviteter utført på Kundeopplysningene av Kunden.

4.4.2 SmartDoks ansvar er begrenset til direkte tap. SmartDok er ikke ansvarlig for indirekte, tilfeldige, følge-, strafferettslige eller spesielle tap eller erstatning, inkludert, men ikke begrenset til, tap av fortjeneste, tap av inntekt, tap av virksomhet, tap av Opplysninger, tapte besparelser, krav fra tredjeparter, tap av goodwill, tap av data, osv.

4.4.3 Totalt akkumulert ansvar for SmartDok i løpet av Abonnementsperioden skal ikke overstige et beløp tilsvarende 12 måneders Avgifter for den berørte Programvaren umiddelbart før hendelsen som ga opphav til ansvaret.

4.4.4 Ingen av Partene skal være ansvarlige for forsinkelser eller manglende utførelse som oppstår på grunn av force majeure, herunder jordskjelv, opprør, arbeidskonflikter, pandemier, hurtigbehandlet eller ny midlertidig lovgivning knyttet til internett, myndighets- eller EU-sanksjoner og andre hendelser tilsvarende utenfor Partenes kontroll. Cyberangrep som SmartDok ikke har vært i stand til å forhindre med rimelige tiltak, anses som en force majeure-hendelse. Dersom lovgivning, EU-direktiver eller forskrifter hurtigbehandles eller vedtas etter at Programvaren er gjort tilgjengelig og hindrer SmartDok i å helt eller delvis oppfylle forpliktelser i henhold til Tjenestevilkårene midlertidig eller på ubestemt tid, skal dette anses som en force majeure-hendelse. Hvis en underleverandør ekstraordinært øker sine priser til SmartDok helt eller delvis på grunn av en force majeure-hendelse, eller hvis SmartDok på grunn av en force majeure-hendelse må bytte til en underleverandør med høyere priser for å opprettholde leveransen av Programvaren, forbeholder SmartDok seg retten til å justere sine Avgifter til Kunden tilsvarende og med varsel som spesifisert i punkt 1.2.4.

4.4.5 Kunden erkjenner at internett er et åpent system og at SmartDok ikke kan garantere at tredjeparter ikke kan avskjære eller endre Opplysningene. SmartDok er ikke ansvarlig for slikt misbruk, tilgjengeliggjøring, utlevering eller tap.

4.5 Skadesløsholdelse

4.5.1 SmartDok skal på egen regning holde Kunden skadesløs for økonomisk tap som følge av at en tredjepart fremmer et krav mot Kunden om at Programvaren lisensiert til Kunden i henhold til Lisensavtalen, eller bruken av denne, krenker tredjepartens IPR, forutsatt at kravet er endelig avgjort til fordel for tredjeparten av en domstol med kompetanse til å avgjøre kravet eller ved forlik som SmartDok har forhåndsgodkjent.

4.5.2 SmartDok plikt til å holde Kunden skadesløs etter punkt 4.5.1 gjelder kun dersom: (i) Kunden varsler SmartDok umiddelbart etter at Kunden blir klar over kravet; (ii) Kunden gir SmartDok kontroll over forhandlinger, rettsprosesser og eventuelt forlik; (iii) Kunden samarbeider med SmartDok i henhold til SmartDoks rimelige instrukser; (iv) kravet ikke er forårsaket eller relatert til Kundens brudd på Lisensavtalen eller SmartDoks instruksjoner for å forhindre eller begrense en mulig eller faktisk krenkelse av en tredjeparts IPR; og (v) kravet ikke er forårsaket eller relatert til bruk, modifikasjon, integrasjon, eller tilpasninger som ikke er utført eller skriftlig godkjent av SmartDok.

4.5.3 Dersom SmartDok blir klar over en mulig eller faktisk IPR-krenkelse har SmartDok rett til å: (i) endre Programvaren slik at det ikke lenger foreligger en IPR-krenkelse; (ii) erstatte Programvaren, eller deler av denne, med en funksjonell ekvivalent programvare; (iii) skaffe en lisens for Kundens fortsatte bruk av Programvaren; eller (iv) trekke tilbake den Begrensete Lisensen til Programvaren mot refusjon av forskuddsbetalte Avgifter for delen av Abonnementsperioder som overskrider oppsigelsesdatoen. Kunden kan ikke fremme andre krav på grunn av krenkelse av tredjepartsrettigheter.

4.5.4 Kunden skal på egen regning holde SmartDok skadesløs og forsvare SmartDok for og mot krav og tvister som følge av at en tredjepart hevder at Opplysninger, eller bruk av disse i henhold til Lisensavtalen, eller Kundens bruk av Programvaren i strid med Lisensavtalen: (i) strider mot eller krenker tredjepartens IPR eller andre rettigheter; eller (ii) strider mot relevant lovgivning. SmartDok skal innen rimelig tid varsle Kunden om kravet, samarbeide med Kunden, på kundens regning, innenfor det som er rimelig og gi Kunden kontroll over rettsprosessen og eventuelle forliksforhandlinger.

4.6 Oppsigelse

4.6.1 Kunden og SmartDok kan skriftlig si opp Lisensavtalen eller enkelt-Programvare i henhold til vilkårene angitt i Bestillingsbekreftelsen. Vilkårene kan variere fra Programvare til Programvare. Med mindre noe annet fremgår av Bestillingsbekreftelsen eller er skriftlig avtalt mellom Partene, kan Partene si opp Lisensavtalen med 3 måneders varsel med virkning siste dagen i den tredje måneden etter at slik varsel ble gitt.

4.6.2 SmartDok har rett til å si opp Lisensavtalen med umiddelbar virkning dersom: (i) Kunden eller Kundens ledelse har blitt dømt eller mistenkt for å handle i strid med gjeldende lovgivning; eller (ii) Kunden eller Kundens ledelse er eller blir underlagt, eller opererer i et land som er eller blir underlagt, sanksjoner fra EU eller FN.

4.6.3 Dersom brudd på Kundens forpliktelser etter Lisensvilkårene bekreftes eller mistenkes på rimelig grunnlag, eller dersom Kunden går konkurs eller blir insolvent, disponerer en substansiell del av sine eiendeler til fordel for kreditorer, eller begår eller truer SmartDok til å begå ulovlige eller støtende handlinger, kan SmartDok stanse Kundens tilgang Programvaren eller begrense tilgangen til lesetilgang (read-only) til saken er løst. SmartDok vil gi Kunden forhåndsvarsel og rimelig tid til å svare før tilgangen begrenses, og forbeholder seg retten til å si opp den Begrensete Lisensen og Lisensavtalen hvis Kunden ikke retter opp eller endrer sin adferd. SmartDok kan etter eget skjønn si opp den Begrensete Lisenser gitt i henhold til Lisensavtalen med øyeblikkelig virkning hvis Kunden vesentlig misligholder Lisensavtalen.

4.6.4 Ved oppsigelse, eller når Kunden skriftlig instruerer SmartDok om å avslutte Behandlingen av Personopplysninger på vegne av Kunden, skal SmartDok innen rimelig tid slette Personopplysningene som Behandles på vegne av Kunden fra sine systemer, med mindre ufravikelige lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser krever noe annet. Dersom SmartDok må fortsette Behandlingen av Personopplysninger på grunnlag av lovbestemmelser, forskrifter eller rettsavgjørelser, skal SmartDok fortsette å ivareta sikkerheten til Personopplysningene som angitt i Tjenestevilkårene. Tidspunktet for sletting av Personopplysninger varierer fra Programvare til Programvare. Etter at Personopplysningene er slettet, har ikke SmartDok ytterligere forpliktelser overfor Kunden med hensyn til Personopplysningene Behandlet på vegne av Kunden.

4.6.5 Kunden kan be om at Personopplysningene returneres inntil 30 dager etter oppsigelse, hvis ikke blir opplysningene ugjenkallelig slettet. Formatet, tidspunktet og metoden for retur av Personopplysninger fastsettes av SmartDok, og kan variere fra Programvare til Programvare. SmartDok forbeholder seg retten til å fakturere sine gjeldende standard satser på returtidspunktet for retur av opplysninger.

4.6.6 Alle lisenser, inkludert Begrensete Lisenser, gitt til Kunden i henhold til Lisensavtalen tilbaketrekkes umiddelbart og automatisk ved opphør av Lisensavtalen, uavhengig av grunnlaget for slikt opphør, og Kunden forplikter seg til å avslutte bruken av Programvaren umiddelbart.

4.7 Gjeldende rett og tvisteløsning

4.7.1 Kunden inngår kontrakt med det SmartDok-selskapet bruksretten til Programvaren ble bestilt av, som angitt på Bestillingsbekreftelsen og fakturaen.

4.7.2 Lisensavtalen reguleres av og skal tolkes i henhold til lovgivningen som gjelder i det landet SmartDok har sin forretningsadresse, uavhengig av vedkommende lands lovvalgsregler ved lov-konflikt. Eventuelle tvister knyttet til Lisensavtalen eller bruk av Programvaren skal søkes løst gjennom minnelige forhandlinger, og Kunden samtykker i å delta i slike, herunder per e-post og i muntlige møter/telefonsamtaler i henhold til SmartDoks forespørsler. Hvis minnelige forhandlinger ikke fører til en gjensidig akseptabel løsning, skal tvisten henvises til domstolene der SmartDok har sin forretningsadresse, som skal være eksklusivt verneting.

4.7.3 Partene er enige om å ikke fremme krav knyttet til Lisensavtalen eller bruk av Programvaren når det har gått mer enn ett år etter oppsigelse av Lisensavtale.

4.7.4 I tilfelle motstrid mellom tolkningen av Tjenestevilkårene på engelsk og et annet språk, skal den norske versjonen ha forrang.

1. Background and purpose

This “Addendum” is entered into between Customer and Supplier, also collectively referred to as the “Parties”, and individually as a “Party”. The Addendum supplements the Terms and Conditions, as updated from time to time (the “Agreement”). 

The Addendum is intended to implement the contractual obligations arising under the Data Act, with particular emphasis on the requirements set forth in article 25 of the Data Act, which states the rights of the customer and the obligations of the provider of data processing services in relation to switching between providers of such services or, where applicable, to an on-premises ICT infrastructure, shall be clearly set out in a written contract.

2. Structure

The Addendum consists of this cover page and the general terms set out below.

3. Effective date of the Addendum

The Addendum comes into effect 30 days after Customer has received notification from Supplier about the Addendum as an addition to the Agreement, provided the Customer has not objected to this. If Customer objects to the Addendum entering into effect, the Parties shall in good faith seek to eliminate the grounds for the objection in order for the Addendum to come into effect.

 

General Terms

1. General

1.1 This Addendum constitutes an integral part of the Agreement. Unless otherwise expressly stated in this Addendum, the Agreement remains unchanged. The Parties agree that the Supplier will not be subjected to obligations more burdensome than those reasonably inferred from the Data Act. Accordingly, the Addendum is not to be interpreted to impose requirements on the Supplier that deviate from the reasonable interpretation of the Data Act

1.2 In case of any inconsistency or conflict between this Addendum and the Agreement, this Addendum prevails, unless expressly stated otherwise. 

1.3 Capitalised terms used in this Addendum have the meanings given to them in the definition section below or as otherwise set out in the Addendum.

2. Definitions

2.1 Capitalised terms used in this Addendum have the meanings given to them below or as otherwise set out in the Addendum: 

“(the) Data Actmeans Regulation EU) 2023/2854 of the European Parliament and of the Council of 13 December 2023 on harmonised rules on fair access to and use of data and amending Regulation (EU) 2017/2394 and Directive (EU) 2020/1828. The Data Act is to be interpreted and supplemented by the regulatory and implementing technical standards that have been formally adopted by the European Commission.

Services” means the services provided by the Supplier under the Agreement. 

2.2 Terms not defined in this Addendum will have the meanings given to them in the Data Act.

3. Switching of supplier

3.1 Supplier provides Customer with all the necessary information on available procedures for switching and transferring data and digital assets in Annex A.

3.2 Subject to a notice period of two (2) months, the Customer is entitled to (i) switch to another data processing service offered by a different supplier than Supplier, in which case the Customer shall provide the necessary details of that provider, (ii) switch to an on-premises ICT infrastructure, or (iii) have its exportable data and digital assets erased. 

3.3 Supplier shall accommodate Customer’s aforementioned request without undue delay and in any event within a transitional period of thirty (30) calendar days, to be initiated after the notice period of two (2) months. If the Customer wishes to switch only specific Services, data or digital assets, this must be clearly specified in the notice. The Agreement shall remain applicable during the transitional period.

3.4 If Supplier cannot respect the transitional period of thirty (30) calendar days referred to in the preceding paragraph because this is not technically feasible, Supplier shall notify Customer within fourteen (14) working days after the request, and shall justify the technical unfeasibility and indicate an alternative transitional period, which shall not exceed seven (7) months.

3.5 Customer may, by notifying Supplier before or within five (5) days after the end of the notice period, extend the aforementioned transitional period once for a period that the Customer considers more appropriate for its own purposes.

3.6 During the transitional period, Supplier shall make sure to:

(a) provide reasonable assistance to the Customer and third parties authorised by the Customer in the switching process;

(b) act with due care to maintain business continuity, and continue the provision of the Services;

(c) provide clear information concerning known risks to continuity in the provision of the data processing services on the part of the Supplier;

(d) ensure that, in accordance with all applicable laws, a high level of security is maintained throughout the switching process, in particular the security of the data during their transfer and the continued security of the data during a retrieval period of 30 (thirty) calendar days, starting after the end of the transitional period specified in section 3.3 of this Addendum.

3.7 Supplier shall support Customer’s exit strategy relevant to the Services, including by providing all relevant information. Customer undertakes to take all reasonable measures to achieve effective switching. Customer is responsible for the import and implementation of data and digital assets in its own systems or in the systems of the destination provider. Furthermore, Customer is responsible for providing Supplier with all the necessary information to enable Supplier to fulfill its aforementioned obligations. 

3.8 The Supplier guarantees full erasure of all exportable data and digital assets generated directly by the customer, or relating to the customer directly, six (6) months after the retrieval period mentioned in section 3.6 (d), unless retention of the exportable data and digital assets is required by applicable law, regulation and/or regulatory body, provided the switching process has been completed successfully.

3.9 The following table contains exhaustive lists of (A) all categories of exportable data and digital assets that can be transferred during the switching process in accordance with this Addendum and (B) all categories of data specific to the functioning of the Services that are exempted from the previous list:

 

Exhaustive list A

Exhaustive list B

Project-related data

Internal system logs and monitoring data

Employee and user data.
(e.g., Employee information, Competences)

Backend architectural tables and database schema information

Time registrations.

Security and access control data not owned by the customer

Documents and invoice data.
(e.g., Deviations, HSE reports/forms, Basis for invoicing)

Proprietary system configurations, algorithms, and templates

Equipment and resource data.
(e.g., Machines, Tools)

Metadata relating to other customers in a multi-tenant environment.

Reports and consumption data.
(e.g., Fuel consumption, Route list)

 

Log data related to customer actions.
(e.g., Tool log)

 

4. Switching Charges

4.1 If Customer requests Supplier to switch in accordance with section 3 of this Addendum, Supplier will only be entitled to charge Customer for the switching process if the request is made before 12 January 2027. These charges shall not exceed the costs incurred by Supplier that are directly related to the switching process.

4.2 Customer confirms that, before entering into the Addendum, it has been informed clearly by Supplier on the standard service fees and the early termination penalties that might be imposed (section 5.2 below), as well as on the switching charges that might be imposed. 

5. Termination

5.1 The Agreement shall be considered terminated and the Customer shall be notified of this termination (i) upon the successful completion of the retrieval period, or (ii) at the end of the notice period mentioned under section 3.3 of this Addendum, where Customer does not wish to switch, but to erase its exportable data and digital assets upon termination of the Agreement.

5.2 If the Agreement specifies a minimum contract term or fixed duration, and termination resulting from the Customer’s exercise of switching rights under the Data Act occurs prior to the expiry of such term, such early termination shall (i) proceed as outlined in the Data Act and/or this Addendum, and (ii) cause the Customer to owe to the Supplier all amounts that would have been payable under the Agreement had the specified minimum contract term or fixed duration been completed.

5.3 For the avoidance of doubt, all amounts payable as described under section 5.2 above are distinct from, and shall not include, switching charges as defined or regulated under section 5 of this Addendum and/or the Data Act.

6. Miscellaneous

6.1 Severability
If any term or provision of the Addendum is held by a competent court or authority to be void, illegal, or unenforceable, the validity or enforceability of the remainder of the Addendum will not be affected unless such enforcement would be clearly unreasonable. The Parties commit to negotiate in good faith with the aim of replacing any terms deemed void, illegal, or unenforceable with a legal, valid, and enforceable provision that, seen in the context of this Addendum as a whole, achieves as closely as possible the intention of the Parties under this Addendum. 

6.2 Amendments

Supplier reserves the right to amend this Addendum, in accordance with the Data Act, to reflect changes in regulatory guidance and interpretations. Supplier will notify the Customer as soon as possible (and in any case no later than 30 days) before any such amendments will take effect. Amendments are considered accepted if Customer has not explicitly rejected such amendment in writing in a substantiated manner within 30 days of Supplier’s notification. In case Customer rejects any such amendment, Parties will discuss and aim to settle the matter at hand in good faith. Any other amendments must be made in writing and will be subject to the explicit prior mutual consent.

 

ANNEX A

Available switching and transfer procedures. To initiate a data transfer, the Customer must submit a written request to SmartDok support. This request must be sent by an individual within the Customer’s company who is authorized to do so. Upon receiving the written request, SmartDok will contact the designated individual to coordinate and commence the data transfer process to meet the Customer’s needs. The Customer is responsible for providing the Supplier with all necessary information to enable the Supplier to fulfill its obligations.

Supported data formats and interoperability standards. Data will be made available in common, widely-supported formats such as .csv, .xlsx, .pdf, or .json. The specific format is selected based on the data type to ensure that its structure and integrity are maintained.

Known restrictions and technical limitations: The data export process is designed to handle all exportable data categories. While the transfer of very large datasets may require a longer processing time, it will be completed within the agreed-upon transitional period. The Customer is responsible for importing and implementing the data and digital assets into their own systems or those of a destination provider.

 

The Supplier applies technical and organizational measures to prevent unlawful access to Customer data by non-EU/EEA authorities or international organizations. 

In particular:

  • Data residency: Customer data is stored within the EU/EEA, unless otherwise explicitly agreed.
  • Access control: Access to Customer data is strictly limited to authorized personnel with a business need, and access is continuously monitored.
  • Government access requests: If the Supplier receives a legally binding request for access from a public authority outside the EU/EEA, the Supplier will:
    • challenge the request if there are legal grounds,
    • notify the Customer (unless legally prohibited),
    • and only disclose the minimum amount of data necessary to comply with the request.
  • Subprocessors: The Supplier carefully vets all subprocessors and ensures contractual commitments to EU data protection standards, including safeguards against unlawful international transfers.
  • Security measures: Encryption, logging, and monitoring are applied to ensure confidentiality, integrity, and availability of Customer data throughout its lifecycle.

For further details, the Supplier maintains an up-to-date overview of these safeguards at: https://www.visma.com/trust-centre

Avtalevilkår SmartDok
Versjon 1.1.2

1. Avtalen og Partene

Denne avtalen skal regulere forholdet mellom partene i avtalen og tjenesten som leveres. Kunden har inngått avtale med SmartDok ved bestilling av SmartDok™

SmartDok™ er et skybasert system for bygg- og anleggsbransjen. Kunden kan selv sette sammen sitt abonnement basert på hvor mange brukere Kunden ønsker å ha og hvilke tjenester/moduler Kunden ønsker å benytte seg av. Avtalen gir Kunden både en enkel og fleksibel bruksrett til SmartDok™

2. Tjenesten

SmartDok er et webbasert/mobilbasert datasystem. Tjenesten leveres som et abonnement (SaaS) der kunden betaler en fast årlig pris basert på antall brukere og hvilke moduler som brukes. Tjenesten finnes på følgende internettadresse: www.smartdok.no, der beskrives også tjenesten mer detaljert.

Bruk
SmartDok er et system som videreutvikles kontinuerlig. For at dette skal være mulig forventes det at brukerne av systemet bruker enheter som ikke er utdaterte. For å bruke tjenesten fra web må det brukes en nettleser av typen Google Chrome eller Firefox. Nettleseren må være av nyere versjon og må oppdateres jevnlig. Når det gjelder bruk av tjenesten fra mobil eller nettbrett, støttes her enheter som kjører iOS eller Android. Det forventes også her at kunden kjører på oppdaterte enheter som ikke kjører utdaterte versjoner av OS’et. Appen som er installert på den mobile enheten må også jevnlig oppdateres. For å vite hva som til enhver tid er anbefalt versjon kan support kontaktes.

Back-up
SmartDok har ansvar for daglig back-up av data til kunde, og kan fremstille disse ved et eventuelt tap av data. Back-up fremskaffes fortløpende ved behov.

Oppdateringer
Med i prisen er all std. oppdatering av programvaren. Vi videreutvikler produktet kontinuerlig og informerer kunden om ny funksjonalitet på websiden til produktet og via nyhetsbrev.

SmartDok forbeholder seg retten til å foreta forbedringer, legge til, endre eller fjerne funksjonalitet, eller utbedre feil eller utelatelser i enhver del av Programvaren etter eget skjønn og uten forpliktelse eller ansvar som følge av det.

Hvis en slik modifisering mot formodning deaktiverer eller fjerner funksjonalitet som utgjør en betydelig del av Programvaren permanent, eller i en periode på mer enn to måneder, har Kunden rett til å si opp abonnementet for den berørte Programvaren og motta en forholdsmessig refusjon for Avgifter betalt på forhånd for den berørte Programvaren.

Support
Med i prisen er 2 timer betalt support (årlig). Support utover dette vil faktureres etter medgått tid med 15 kroner pr minutt.

Opplæring/Onboarding
Pris på opplæring/onboardinger er regurlert i tilbudet. Support/brukerstøtte innebærer at SmartDok etter beste evne skal løse programvareproblemer basert på Kundens detaljerte beskrivelse av problemet. Det garanteres ikke at det finnes en løsning. Administrasjon eller konfigurering av Tjenesten for Kunden er ikke inkludert i Avtalen.

Med i supportavtalen
● Støtte i bruk av programvarens funksjonalitet
● Feilmeldinger
● Support som følge av programfeil

Ikke med i avtalen
● Spørsmål utover programvarens funksjonalitet
● Spesialtilpasninger utover standard programvare
● Administrasjon eller konfigurering av programvaren
● Konsulenttjenester

Telefon support er: 90 40 33 33
E-post: support@smartdok.no
Tilgjengelighet: 08:00 til 16:00 mandag til fredag med unntak av julaften, nyttårsaften og andre offentlige fridager. Evt. Andre unntak varsles via www.smartdok.no i forkant.

Driftstid
Tjenesten skal ha en gjennomsnittlig tilgjengelighetstid på 99,7 % beregnet pr kalendermåned. Med i dette er ikke varslet nedetid på grunn av oppdateringer av systemet, eller forhold som SmartDok ikke rår over slik som strømbrudd etc.

3. Kundekontakt og kommunikasjon

Ved førstegangsetablering av tilgang opprettes det en bruker med administratorrettigheter som opptrer på vegne av Kunden, dette er kundens kontaktperson og Administrator. Kunden er ansvarlig for at Administrator har nødvendige fullmakter til å binde Kunden.

Kunden er ansvarlig for å gi SmartDok til enhver tid oppdatert kontaktinformasjon, inkludert en primær e-postadresse. All viktig informasjon vedrørende kundens programvare, ordrebekreftelser, eller annen informasjon av særlig betydning, f.eks relatert til sikkerhet eller personvern, prisjusteringer vil bli sendt til primær e-postadresse.

4. Betaling

Alle priser oppgitt er eksklusive mva. Beløpet betales innen 14 dager etter avtalens inngåelse. Betaling skjer for 1 år av gangen og er forskuddsvis. Ved fornyelse av avtalen skal betaling finne sted 14 dager etter ny faktura er mottatt. Hvis betaling uteblir kan tjenesten stenges/stoppes uten varsel. Ved avtaleinngåelse skal kunden ha inntil x lisenser som beskrevet i tilbudet. Priser er i henhold til tilbud.

5. Lisens

Lisens for programvaren er i henhold til enhver tid gjeldende prislistene for SmartDok, som publisert på nett, i programvaren eller gjort tilgjengelig på annen måte, SmartDok forbeholder seg retten til å endre lisensen, herunder lisensmodellen med 3 måneders varsel. SmartDok forbeholder seg retten til å foreta årlige indeksreguleringer i henhold til KPI. Endringer varsles til Kundens kontaktperson og primær e-post adresse. Kunden er selv ansvarlig for å oppdatere/vedlikeholde Kundens kontaktperson.

6. Avtalens lengde og opphør

Avtalen gjelder for 12 måneder fra avtale er aktivert (se punkt 8). Fornyelse av ny 12 måneders avtale skjer automatisk, hvis ikke oppsigelse finner sted i løpet av inneværende avtaleperiode. Ved oppsigelse av avtalen skal denne sendes skriftlig til support@smartdok.no. Ved grovt kontraktsbrudd, kan avtalen sies opp med umiddelbar virkning. Ved oppsigelse slettes alle data etter 12 mnd jfr GDPR forordningen.

7. Konfidensialitet

SmartDok og kunden har begge taushetsplikt om de forhold som gjøres kjent om den annen part gjennom denne avtale.

8. Ansvar

8.1 Generelt
SmartDok skal treffe alle rimelige tiltak, tekniske, fysiske og administrative for å til enhver tid yte en best mulig tjeneste, men kan ikke gi noen garanti for at SmartDok til enhver tid er fullstendig fri for feil. Med unntak av de uttrykkelige garantier som er gitt i denne Avtale, leveres SmartDok «som det er». SmartDok er under enhver omstendighet ikke ansvarlig for Kundens indirekte tap, konsekvenstap eller andre skader, herunder tap av data eller kunder, forretningsavbrudd, avsavn, tapt fortjeneste, krav om betaling av skatter eller avgifter, mv.

SmartDok sitt erstatningsansvar er under alle omstendigheter oppad begrenset til et beløp tilsvarende ett års vederlag i henhold til denne avtale. Ovenstående ansvarsbegrensninger gjelder ikke dersom skade eller ødeleggelse er voldt ved forsett eller grov uaktsomhet, eller som følge av brudd på tilsikret egenskap. Som tilsikret egenskap anses blant annet at rutiner
for datasikkerhet og datalagring som må anses som vanlig god bransjeløsning for virksomhetskritisk informasjon, blir fulgt.

8.2 Kundens bruk
SmartDok er ikke ansvarlig for Kundens bruk av SmartDok som skjer på Kundens eget ansvar. Det er Kundens ansvar å kartlegge virksomhetens behov og bygge opp sine it-systemer med den funksjonalitet som virksomheten krever. SmartDok er ikke ansvarlig for at SmartDok er kompatibelt med Kundens øvrige it-systemer og utstyr. Kunden er selv ansvarlig for å etablere og opprettholde tilfredsstillende it-sikkerhet. SmartDok kan ikke holdes ansvarlig for økonomisk tap som oppstår som følge av bruk av SmartDok.

SmartDok er ikke ansvarlig for tap som oppstår som følge av feil hos Kunden eller på Kundens side. SmartDok er heller ikke ansvarlig for tap som følge av at Kunden eller brukere hos Kunden har gitt andre personer tilgang til SmartDok.

8.3 Force Majeure
Dersom det inntreffer en uforutsett situasjon som ligger utenfor partenes herredømme og kontroll og som gjør det umulig for vedkommende part å oppfylle avtalte forpliktelser, ansees denne Avtale ikke som misligholdt

9. Behandling av Bruksdata

SmartDok forbeholder seg retten til å behandle begrenset Produksjonsdata og Bruksdata.
Denne type data brukes utelukkende til følgende formål:
● Forbedring av service og brukeropplevelse
● Generell markedsføring og visning av aktuell informasjon
● Statistikk og forskning
● Utvikling og testing

10. Endringer

SmartDok kan endre avtalevilkår når det anses nødvendig. Når avtalen er endret, vil Kundens kontaktperson få varsel om det. Visse endringer i Avtalevilkårene kan fordre at Kunden aksepterer Avtalevilkårene på nytt. Slike endringer vil bli varslet minst 30 dager på forhånd. Hvis endring av Avtalen ikke blir akseptert innen 1 – én – måned etter at Kunden har fått melding om at ny avtale er tilgjengelig, anses den manglende aksept som en oppsigelse av avtaleforholdet iht. punkt 6. Gjeldende tjenestevilkår finnes på følgende adresse: smartdok.no/agreement

11. Lovvalg og verneting

Eventuelle tvister mellom partene skal søkes løst i minnelighet. Dersom en minnelig løsning ikke oppnås, skal tvisten avgjøres av de ordinære domstoler i Norge, med Alta tingrett som verneting i første instans.