Ifølge norsk arbeidsmiljølovgivning har alle en plikt til å medvirke til et godt og sikkert arbeidsmiljø.
Hva er et HMS-system?
Et HMS-system er beskrivelsen av, og verktøyene for, å arbeide systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Det skal bidra til å forebygge uønskede hendelser og skader, og til å fremme et godt og trygt arbeidsmiljø.
Et HMS-system skal inneholde følgende elementer:
- Oversikt over krav
- Ansvarsfordeling
- Kunnskap og ferdigheter
- Risikovurdering
- Mål og tiltak
- Dokumentasjon
- Systematisk overvåking
HMS-rollene i en anleggsbedrift
Alle skal bidra til et godt arbeidsmiljø, men ansvaret er ulikt og er avhengig av hvilken rolle du har i bedriften.
HMS-rollene i en anleggsbedrift
Alle skal bidra til et godt arbeidsmiljø, men ansvaret er ulikt og er avhengig av hvilken rolle du har i bedriften.
Arbeidsgivers plikter
Arbeidsgivers plikter i HMS-arbeidet er beskrevet i arbeidsmiljøloven § 2-1. Arbeidsgiver skal:
- Daglig leder må ha lovpålagt opplæring i HMS-arbeidet.
- Ha kunnskap om krav som gjelder for virksomheten.
- Samarbeide med arbeidstakerne og verneombud.
- Sørge for at det utøves systematisk HMS-arbeid på alle plan i virksomheten.
Arbeidsgiver har også en rekke konkrete plikter, blant annet:
- Sørge for at faktorer som kan påvirke arbeidstakernes fysiske eller psykiske helse og sikkerhet er kartlagt.
- Sørge for at risikovurdering foretas i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter.
- Sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter til å utføre arbeidet på en trygg og sikker måte.
- Tilby nødvendige verneutstyr og personlig verneutstyr.
- Sørge for at arbeidsplassene er utformet og innredet på en sikker måte.
- Sørge for at det er tilstrekkelig belysning, ventilasjon og oppvarming på arbeidsplassene.
- Sørge for at det er tilstrekkelig brannvern.
- Sørge for at det er tilstrekkelig førstehjelpsutstyr.
- Sørge for at det er tilstrekkelig informasjon og opplæring om HMS-forhold.
Arbeidstakers plikter
Arbeidstakers plikter i HMS-arbeidet er beskrevet i arbeidsmiljøloven § 2-2. Arbeidstaker skal:
- Medvirke til å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.
- Bruke det verneutstyret som arbeidsgiver har funnet nødvendig.
- Vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader.
Arbeidstaker har også en rekke konkrete plikter, blant annet:
- Melde fra til arbeidsgiver og verneombud når de oppdager feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse.
- Avbryte arbeidet dersom de mener at å fortsette kan medføre fare for liv eller helse.
Verneombudets rolle
Verneombudet er valgt av arbeidstakerne, og skal representere arbeidstakerne i HMS-arbeidet. Verneombudet har en rekke oppgaver og rettigheter, blant annet:
- Å delta i planleggingen av HMS-arbeidet i virksomheten.
- Å følge med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
- Å påpeke risikoforhold og bistå med å finne tiltak for å forbedre arbeidsmiljøet.
- Å stanse farlig arbeid.
Arbeidsmiljøutvalgets rolle
Arbeidsmiljøutvalget er et samarbeidsorgan mellom arbeidsgiver og arbeidstakere. Utvalget skal behandle spørsmål som angår HMS-arbeidet i virksomheten. Arbeidsmiljøutvalget har en rekke oppgaver, blant annet:
- Å behandle saker som gjelder HMS-arbeidet i virksomheten.
- Å gi innspill til arbeidsgivers HMS-arbeid.
- Å følge med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
Bedriftshelsetjenestens rolle
Bedriftshelsetjenesten er en tjeneste som skal bidra til å fremme og ivareta arbeidstakernes helse, velferd og sikkerhet. Bedriftshelsetjenesten har en rekke oppgaver, blant annet:
- Å gi råd og veiledning til arbeidsgiver og arbeidstakere om HMS, i henhold til krav i lov og forskrift.
- Å gjennomføre helseundersøkelser av arbeidstakerne, der risikovurdering viser at dette er nødvendig.
- Å følge med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
Samarbeid om HMS
For å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø er det viktig at alle i virksomheten samarbeider. Arbeidsgiver har hovedansvaret, men arbeidstakere, verneombud, arbeidsmiljøutvalg og bedriftshelsetjenesten har også viktige roller.