En dyktig anleggsgjeng i Karlsøy kommune! Fra venstre Kostiantyn Yefymov, Denys Usachenko, Ken Nylund, John Thomassen, Knut Morten Licknes, Raymond Pedersen og Odd-Bjarne Kristiansen.
Karlsøy kommunes driftsavdeling – en allsidig og hardtarbeidende gjeng
Karlsøy kommune er ikke som andre kommuner. Med et areal som strekker seg over fem øyer, uten landforbindelse mellom dem, står de ansatte i driftsavdelingen overfor unike utfordringer.
De er de usynlige heltene som sørger for at hverdagen går knirkefritt for innbyggerne, til tross for et omfattende ansvarsområde og et stadig økende vedlikeholdsetterslep.
En allsidig arbeidsdag
Odd-Bjarne Kristiansen, avdelingsingeniør for bygg og havn, beskriver arbeidsdagen sin som «ganske bred». Han drifter kommunale bygg og boliger, kaier og havner, håndterer fradelingssøknader og salg av eiendommer, og er involvert i investeringsprosjekter som nybygg og oppussing.
Nylig fikk han en ekstra utfordring i fanget da fergeleiet på Hansnes ble stengt. Plutselig måtte han og kollegene hans finne alternative transportløsninger for innbyggerne på Reinøya, Karlsøya og Vannøya.
– Vi er jo her for å hjelpe. Det er tross alt våre innbyggere. Vi må prøve å bistå der vi kan.
Odd-Bjarne Kristiansen
De måtte sette inn båter, lage rutetider og revidere planer i samarbeid med fylkeskommunen – en kabal som krevde både fleksibilitet og kreativitet.
Ann Charlott Karlsen, enhetsleder for kommunalteknisk drift og eiendomsforvaltning og Odd-Bjarne Kristiansen, avdelingsingeniør for bygg og havn.
Et lite team med stort ansvar
Ann Charlott Karlsen, enhetsleder for kommunalteknisk drift og eiendomsforvaltning, leder et team på 4,7 årsverk for driftsteknikere (uteteamet). Det kommer i tillegg 7 ingeniører/ fagansvarlige, flere deltids brannkonstabler og renholdere.
Hele driftsenheten har til sammen rundt 17 årsverk. Disse skal dekke alt fra vann, vei og avløp til bygg, brannvern og beredskap. De drifter vannverk, sykehjem, kirkegårder, lekeplasser og mye mer.
Mye ansvar, lite skryt
Til tross for den viktige jobben de gjør, får de ansatte i driftsavdelingen sjelden klapp på skulderen. – Det er et utakknemlig arbeid, sier en av de ansatte. Du får ikke skryt når ting går bra, bare klager når noe går galt.
Men de ansatte klager ikke. De er stolte av jobben sin og den allsidigheten den gir.
– Det er det som gjør jobben så interessant. Du vet aldri hva dagen bringer.
Knut Morten Licknes
Behov for flere ressurser
Med et stadig økende vedlikeholdsetterslep og et gammelt anleggsregister er behovet for flere ansatte stort. Karlsen har allerede startet jobben med å melde inn behovet for økte ressurser i Handlings- og økonomiplanen.
– Vi trenger flere folk for å kunne drive forebyggende vedlikehold og sikre en trygg overgang når noen slutter, forteller hun.
SmartDok – et verktøy for effektivisering
Driftsavdelingen har tatt i bruk SmartDok for å effektivisere arbeidet sitt. De bruker systemet til å føre timer, registrere avvik og lage sjekklister.
– SmartDok gir oss bedre oversikt og kontroll, sier Karlsen.