På utviklingsavdelingen jobber det i dag 15 stykker. I tillegg til dette har også SmartDok 11 programmerere i Ukraina.

Leder for utviklingsavdelingen, Rune Haddal (t. v) her sammen med en del av utviklerne på kontoret i Alta. 

Våre utviklere har en dyp forståelse hvordan skape verdi ute hos kunden. Det er et av SmartDoks suksesskriterier

Vi jobber på samme måte som de beste utviklingsmiljøene i verden!

Under nordlyset og midnattssolen i Alta finner du et av Norges mest spennende utviklingsmiljøer om dagen. Hos programvareselskapet SmartDok i Alta vokser utviklingsavdelingen i raskt tempo, og leder for utviklingsavdelingen, Rune Haddal har stor tro på fremtiden for selskapet og hans utviklere.

– Vi jobber på samme måte som de beste utviklingsmiljøene i verden. Ønsker du å jobbe som utvikler, ja da skal SmartDok være det beste stedet å jobbe, sier Haddal.

– Kort sagt; det er peise rått å jobbe i SmartDok!

På utviklingsavdelingen jobber det i dag 22 stykker. I tillegg til dette har også SmartDok 5 programmerere i Ukraina.

Du sier det er peise rått å jobbe i SmartDok, men er det noe igjen i myten om hvordan programselskaper jobbet på åtti- og nittitallet, der programmerere var rockestjerner som jobbet dag og natt med stadige innfall av piker, vin og sang?

– Haha, nei den myten stemmer ikke! Vi drakk cola og spiste ferdigpizza på den tiden. Damer og drugs så vi ingenting av!

Vi er veldig opptatt av at en har en balanse på jobb og fritid. En skal trives og ikke jobbe seg i hjel.  Det som er viktig er at vi ansetter folk som er dedikert og interessert i faget, sier Rune.

– Vi på utviklingsavdelingen skal oppfylle SmartDok sin visjon – å skape store opplevelser for kundene.

Om en ikke lever som rockestjerner, så er det fullt innafor å ha dem på veggen. Her ser vi utvikler Andrè Harila i full gang med å kode.

Oppdelt i teams

Med et stadig voksende miljø og en økende brukermasse har avdelingen i det siste modernisert sin organisering og jobber nå i mindre teams.

-Vi er organisert i utviklingsteam som er delte inn i ulike produktområder. De områdene er delt opp basert på oppgaver og behov hos kundene våre.  I dag er vi foreløpig tre teams i SmartDok.

Teamene i SmartDok er autonome, og skal være små nok til å være smidige, og til å ta raske beslutninger. Alle teamene har en produktsjef eller en Product Manager (PM) som det fint heter.

– Denne personen skal ha en dyp forståelse for kundene, relevante brukere, bransjen og vår forretningsmodell. En PM er ikke en teamleder, men en som forvalter sin del av produktet.

– Teamene består av mobilutviklere, front-end utviklere, og back-end utviklere, samt en som er ansvarlig for testing og kvalitet.

Yas Taheranpour SmartDok UX

UX er blitt en stor del av å hverdagen for våre utviklingsteam. Yas, Christer og Anna er alle UX-ere som hos oss som sørger for at våre kunder opplever SmartDok som enkelt å bruke.

Tettere på kunden

SmartDok reklamerer med at løsningen er utviklet i samarbeid med bygge- og anleggsbransjen. Dette er i høyeste grad sant. I alle år har løsningen blitt utbedret og tilpasset kundenes behov. Nå er også utviklingsavdelingen tett knyttet opp mot kunden. Med den nye organiseringen i teams er dette nettopp en del av resultatet.

– Fordelene er at vi kommer nærmere kunden. Det er dermed kortere vei fra kundene til utviklerne som videreutvikler og lager ny funksjonalitet i SmartDok, forteller Haddal.

– Vi får større relevans i det vi gjør. Mer Eierskap til det vi leverer, og kommer kjappere ut med leveransene til kundene våre.

Det betyr større eierskap og mer forpliktelse til å levere og ikke minst forståelse hvordan skape verdi ute hos kunden.

– Vi ser hvordan arbeidsprosessene ser ut hos kunden. Det gir en helt annen forpliktelse å ha dialogen mer direkte.

– Det er mye mer motiverende å jobbe slik fordi en er tettere på. Det at vi har delt opp i teams gjør at det er en mindre gruppe å forholde seg til . De er mer sammensatt i å løse en problemstilling for kundene, noe som gjør at de kan prioritere bedre.

Jeg tror også at vi får mye bedre utviklere av det. Mer relevant, og mer domenekunnskap om bransjen, sier han.

City Service

Mikal Johnsen er en av tre Product Managere i SmartDok i dag. Her er han i samtaler med Dan Goya som er leder for City Service i Bergen.

Fra discovery til delivery

Et utviklingsteam får sine oppdrag basert på en problemstilling fra kunden eller bransjen. I SmartDok er dette optimalisert. I all hovedsak er det Product Manageren i hvert team som har som ansvar å pleie kontakt med stakeholders, både eksterne og interne.

Rune Haddal, R&D Manager i SmartDok - appen er i utvikling

Rune Haddal, R&D Manager i SmartDok gleder seg over at SmartDok appen er under stadig utvikling.

– Innspillene til utvikling får vi av PM, som har skaffet seg et godt bilde av markedet, ønskene, trendene og kundene våre.

Viktigst er nok dialogen med salg og support. Kunder som tar direkte kontakt med ideer og ønsker er det som gjør at vår løsning hele tiden utvikler seg, forteller han.

– Og selvsagt de som er fly forbanna over funksjoner som burde vært bedre, og kommer med nyttige innspill, smiler Rune.

Hvordan er prosessen fra dere får et ønske til ferdig leveranse?

– Vi er veldig opptatt av å komme fra en såkalt discovery til en deliveryfase. Det vil si at vi bruker mye tid på å forstå problemstillingen til kunden. Vi må kunne forstå den godt nok før vi starter utviklingen og lager løsninger.

– Vi utvikler deretter prototyper som kunder og interne ressurser får teste. Dermed kan vi få svar på om vi faktisk løser den utfordringen som vi skulle løse. At vi treffer, sier Rune.

Alt handler til slutt uansett om å løse problemstillingen til kunden.

Pernille Haugen viser fram ID-kort til byggekortleser

Pernille Haugen er Produktspesialist/ QA ansvarlig og Data Protection Manager i SmartDok.
Her holder hun opp et HMS-kort som skal testes mot en av våre byggekortlesere.

Har du lyst til å jobbe i et av Norges mest spennende teknologiselskaper? 

Som utvikler hos oss er du en del av et utviklingsteam lokalisert i Alta. Vi tror at en utvikler er best når han eller hun gjør noe de liker. Derfor vil du selv ha innflytelse på hva du skal jobbe med, innenfor rimelighetens grenser.

Om du er en JavaScript-fantast, FrontEnd eller er en BackEnd fokusert datanerd så funker det helt fint. Alt bunner i å utvikle et produkt som skal være enkelt å bruke for våre kunder.

Vi tar ikke munnen full dersom vi sier vi har gode betingelser og et veldig godt arbeidsmiljø. Vi har forresten kontorer i flotte omgivelser i sentrum av Alta.

Gikk du fra hvilepuls til smilepuls når du leste dette, så setter vi pris på om du tar kontakt med oss snarest!

Kontakt: Ikke nøl med å tak kontakt med vår R&D Manager: Rune Haddal på rune@smartdok.com eller 99495359.

Robin Pedersen

Utvikler Robin Pedersen spiller bass på nivå med Flea og programmerer på nivå med Sid Meier.

Se hvordan SmartDok kan gjøre din arbeidshverdag smartere