Gründer Bjørn Tore Hagberg gleder seg over fortsatt sterk vekst i selskapet. Nå 70.000 brukere!
SmartDok-appen sysselsetter over 50 mennesker og har nå over 70.000 brukere. Det er gründer av SmartDok, Bjørn Tore Hagberg stolt av.
Appen som forenkler hverdagen for bygge- og anleggsbransjen passerte i starten av mai 70.000 brukere og det følte vi trengte en liten markering og en prat med gründer og daglig leder av SmartDok, Bjørn Tore Hagberg.
– Det har vært litt av en reise vi har fått være med på. Når vi startet opp var ordet app ikke oppfunnet, vi kalte det for “Mobil Applikasjon” husker jeg, forteller Hagberg.
De første årene hadde SmartDok en mobil applikasjon for Nokia og Ericsson telefoner, men i 2007 lanserte Apple sin iPhone for verdenen, og gjorde Nokia og Ericsson om til dinosaurer i eget rike. En ny tid var kommet både for mobilverden og SmartDok.
– Da Apple lanserte “App Store” skjønte flere hva vi holdt på med. Likevel gikk det veldig tregt i starten, det var mye misjonering før kundeveksten kom.
– Første betalende kunde fikk SmartDok i 2007, og siden da har det gått jevnt oppover, forteller Hagberg.
– I slutten av April i 2021 passerte vi 70.000 brukere. På samme tid hadde vi da også 2700 selskaper.
SmartDok har i dag et stort spekter av kunder.
– Vi har flest kunder med 1-20 ansatte, men så har vi også noen store som trekker snittet betydelig opp. SmartDok fungerer med andre ord både for store og små selskaper.
Vekst både i Norge og Sverige
Juli 2016 passerte SmartDok 30.000 brukere. Det ble da markert med denne videoen: Gratulerer med 30.000 brukere. Det vil si at SmartDok brukte ni år på få de første 30.000, og fem år på de neste 40.000 brukerne.
– Vi ser at snittstørrelsen på kundene er noe lavere de siste par årene, det er fordi vi allerede har mange av de store kundene, sier Hagberg.
I Sverige har SmartDok nå nesten 9.000 brukere og 500 selskaper på kundelista.
Har Korona påvirket veksten?
Koronapandemien har påvirket bygg- og anleggsbransjen også, men i litt mindre grad enn andre utsatte bransjer.
– Vi har absolutt merket at mange selskaper har fått mindre å gjøre, og noen har måtte legge ned driften. Det siste året har vi derfor ikke hatt så stor vekst med tanke på antall brukere som tidligere år, sier Hagberg.
Men Hagberg tror bransjen igjen vill bemanne opp.
– Etter hvert som prosjekter iverksettes og vi kommer tilbake til den nye normalen, så vil nok også bransjen bemanne opp igjen.
En ting er sikkert, og det er at digitalisering aldri har vært viktigere enn nå.
Skal løse utfordringer for kunden
Målet til SmartDok har aldri vært flest mulig brukere, men heller det å løse faktiske problemer for bygge- og anleggsbransjen, som er hovedfokuset.
– Vårt mål er å effektivisere hverdagen til kunden, gjøre bransjen grønnere, gi dem bedre innsikt i prosjektene og bedriften, og sist men ikke minst redusere ulykker og alvorlige hendelser i bransjen.
Nettopp derfor har SmartDok satset mye innenfor HMS og KS den siste tiden. Noe Hagberg sier selskapet skal fortsette med.
Ønsker du mer informasjon om HMS-systemet eller SmartDok generelt, ta kontakt her.
Rekruttering er viktig fremover
Om fremtiden er Hagberg klar på hva som er aller viktigst.
– Løser vi problemer for kundene våre, vil vi beholde dem vi har og vi vil kunne få flere. Flere kunder betyr også at vi kan satse ennå mer på å videreutvikle løsningen, og dermed løse flere problemer og ennå bedre.
Dermed er rekruttering av utviklere satt på agendaen som et av de viktigste punktene.
– SmartDok er hele tiden i utvikling, og nye ideer om å forenkle hverdagen til våre brukere er hele tiden i fokus, men tiden og ressursene strekker ikke til, så her må det prioriteres beinhardt.
– Vi jobber hele tiden med å rekruttere flere utviklere, det er vår største knapphetsfaktor nå, så skal vi kunne utvikle mer trenger vi også flere gode hoder som kan bidra.