SØK OM SENTRAL GODKJENNING
Jobber du med utførende eller prosjekterende arbeid? Da vil det være en fordel for deg å bli sentralgodkjent.
Dette må du dokumentere i søknaden
1. Vitnemål, fag-/svennebrev, mesterbrev eller annen dokumentasjon på utdanning
2. Referanseprosjekter som beskriver hvilke arbeidsoppgaver foretaket har utført opp mot omsøkte godkjenningsområder
3. Organisasjonsplan som viser ansvars- og myndighetsfordeling i foretaket
4. Arbeidskontrakter som viser bekreftelse på fast ansettelse av den faglige ledelsen i foretaket
5. Valgfri tilleggsinformasjon som dokumenterer at foretaket er godkjent som opplæringsbedrift, har yrkesskadeforsikring og ansvarsforsikring
Direktoratet for byggkvalitet (dibk) har god informasjon om hva som kreves for å få sentral godkjenning. Det er også de som fører tilsyn med bedrifter som har fått sentral godkjenning for å se at de har et aktivt kvalitetssystem som følger byggherreforskriften.
Hvordan søke om sentral godkjenning?
Bruk SmartDoks HMS/KS-system
Foretaket må bekrefte HMS og kvalitet
Dersom dere har fylt ut alle deler av HMS håndboken i SmartDok slik at den beskriver hvordan dere jobber med HMS og kvalitetssikring, kan dere dokumentere dette i en systembekreftelse.
Beskriv hvordan selskapet jobber med HMS og kvalitetssikring i HMS-håndboken i SmartDok.
Du må bekrefte at foretaket oppfyller følgende:
- Krav til helse, miljø og sikkerhet i internkontrollforskriften
- Krav til kvalitetssikringsrutiner for oppfyllelse av plan- og bygningslovgivningen.
Har du nå det du trenger?
Dersom du nå har all dokumentasjon klar, kan du nå logge deg inn og sende inn søknad til Direktoratet for byggkvalitet om å få sentral godkjenning. For å søke om sentral godkjenning på vegne av foretaket må du ha riktige rettigheter i Altinn. Hvis du ikke har dette allerede, kan du få det tildelt.
Slik får du nødvendige rettigheter i Altinn
Sentral godkjenning gis for tre år av gangen. Foretaket kan søke om fornyelse av godkjenningen innen utløpet av godkjenningsperioden. Foretaket må dokumentere at det tilfredsstiller kravene som gjelder på fornyelsestidspunktet.
For å utvide godkjenningen med flere godkjenningsområder eller tiltaksklasser innenfor en eksisterende godkjenningsperiode, kan foretaket søke om endring.
Fordelene med sentral godkjenning
Sentral godkjenning gir foretaket en rekke fordeler, blant annet:
- Økt tillit fra kunder og oppdragsgivere
- Mulighet for å delta i offentlige anskaffelser
- Mulighet for å samarbeide med andre sentralt godkjente foretak