

Høy kompetanse i praksis: Garda Road Safety sikrer veiene, meter for meter.
Med Nullvisjonen som rettesnor: Slik jobber Garda Road Safety målrettet for færre ulykker på norske veier.
Neste gang du ser et nymontert autovern langs veien, husk at det er satt opp for din sikkerhet. Garda Road Safety, Norges største aktør innen fysisk veisikring, jobber hver dag for at du og jeg skal ferdes tryggere.
Deres viktigste spørsmål på jobb er: «Hvor mange meter vei har vi gjort sikrere i dag?»
Vi i SmartDok har besøkt dem for å høre mer om deres livsviktige samfunnsoppdrag, og hvordan de bruker digitale verktøy for å gjøre hverdagen enklere.
Vi møter daglig leder Clas Brede Bråthen, HR-leder Iren Torgersbråten og Silje Baltzersen (Prosjektstøtte og kommunikasjon) i Garda Road Safetys lokaler. Selskapet, en fusjon mellom de tidligere konkurrentene Trygg Vei og Veisikring, teller nå rundt 130 erfarne ansatte og omsetter for over en halv milliard kroner. De er spesialister på alt som har med rekkverk i stål og betong å gjøre, i tillegg til bruvedlikehold og noe asfalt.


«Hvor mange meter vei har vi gjort sikrere i dag?» er det viktigste spørsmålet for Clas Brede Bråthen og resten av Garda Road Safety.
Et samfunnsoppdrag forankret i Nullvisjonen
For Garda Road Safety handler jobben om mer enn bare stål og betong. Det handler om liv.
– Visjonen vår er at alle skal komme trygt hjem, forteller Clas Brede Bråthen.
– Det er jo sånn sett hovedmålet vårt at vi skal underbygge nullvisjonen til Stortinget som ble vedtatt i 2002. Det er jo samfunnsoppdraget vårt.
Nullvisjonen – en visjon om null drepte eller hardt skadde i veitrafikken – er drivkraften bak arbeidet.
– Det er lett å ta sikkerhet for gitt, men det ligger mye hardt arbeid og store investeringer bak trygge veier, understreker Bråthen.
– For oss er dette en hjertesak som gir arbeidet en dypere mening.
Det daglige målet er konkret:
– Det aller viktigste er hvor mange meter rekkverk vi har satt… Kort sagt: Hvor mange meter vei har vi gjort sikrere i dag?
En spesiell bransje med tøffe krav
Å sikre Norges veier er ingen A4-jobb. Bransjen er liten, og det finnes ingen egen utdanning for å bli rekkverksmontør.
– Ingen kan gå på noen skole for å bli gode i vår bransje, forklarer Bråthen. Du må inn i bransjen for å lære om rekkverk.
Dette stiller store krav til intern opplæring og erfaringsoverføring. Arbeidet foregår ofte langs trafikkerte veier, i all slags vær, og ikke sjelden om natten. Utstyret som brukes, som de spesialbygde stolperiggene, har enorm kraft og krever høy kompetanse.
– Det er en tøff jobb. Og det er ikke som å sette opp et gjerde, for du gjør stort sett dette her 90% av tilfellene mens det er trafikk på veien, sier Bråthen.
Til tross for utfordringene, har Garda Road Safety bygget opp unik kompetanse.
– Vi har solid og lang erfaring i alle ledd av selskapet. Både ute blant mannskapene som monterer rekkverkene, hvor mange har vært med i årevis, og i prosjektledelse og toppledelse, hvor den samlede bransjeerfaringen alene er godt over 100 år, forteller Bråthen stolt.


Silje Baltzersen er superbruker i dokumentasjonssystemet SmartDok og lager blant annet sjekklister for ansatte slik at de kan jobbe enklere og sikrere.
SmartDok – en digital hjelper i en krevende hverdag
For å håndtere prosjektene, sikre god dokumentasjon og effektivisere hverdagen, har Garda Road Safety tatt i bruk SmartDok. De har brukt systemet i flere år, opprinnelig i Veisikring-delen av selskapet.
– Når vi først tok i bruk SmartDok ønsket vi å bli bedre på RUH (Rapportering av Uønskede Hendelser), forteller HR-leder Iren Torgersbråten.
– Dette lyktes vi med og så fort nytten av de andre funksjonene i SmartDok.
For Garda Road Safety er SmartDok et sentralt verktøy som gir konkrete fordeler i en hektisk hverdag. De trekker frem flere områder hvor systemet bidrar til økt effektivitet og bedre oversikt:
Gjennom SmartDok får Garda Road Safety bedre kontroll og sparer tid på flere viktige områder:
Prosjekt- og kostnadskontroll:
– Vi har god oversikt på prosjektene [og] får mer kontroll på kostnadene, sier HR-leder Iren Torgersbråten.
HMS/KS og SJA:
– Sikker Jobb Analyse (SJA) trekkes frem:
– Vi er spesielt glade i funksjonaliteten. Det er enkelt å finne frem i, og enkelt å hente inn signaturer og få det 100% dokumentert, sier Silje Baltzersen.
Kompetanseoversikt:
– Kompetanseportalen er veldig bra. Du kan enkelt hente ut kompetanse, forteller Torgersbråten.
Planlegging og tid:
– Både Ressursplanleggeren og den nye timegodkjenningen får skryt:
– Den har spart oss for mye tid, sier Torgersbråten.
SmartMEF-maler:
– Vi finner mange maler som vi kan tilpasse veldig lett, sier Baltzersen, som fokuserer på å gjøre skjemaene «enklest mulig» for brukerne ute.
Brukervennlighet:
– Det er jo veldig selvforklarende og bra. Vi trenger ikke ha nyansatte inne på opplæring på føring av ting i SmartDok. Så det er veldig brukervennlig, konkluderer Torgersbråten.


Iren Torgersbråten har brukt SmartDok i mange år, og er spesielt glad for at SmartDok er brukervennlig. Med SmartDok får Garda Road Safety bedre oversikt og kontroll, fra HMS-dokumentasjon til timeføring.
Sikkerhet og effektivitet
Markedet er krevende, men Garda Road Safety ser fremover. Fusjonen har vært en prosess, men målet er å stå enda sterkere rustet når markedet tar seg opp. Å sikre veiene blir aldri mindre viktig.
Suksess måles i antall meter sikret vei per dag, utført trygt og effektivt, uten uhell eller behov for etterarbeid. Men det handler også om å ta vare på folkene sine og sikre arbeidsplasser gjennom lønnsomhet og bærekraftig drift.
Vi i SmartDok er stolte over å kunne levere et verktøy som hjelper Garda Road Safety med deres viktige samfunnsoppdrag. Hver meter vei de sikrer, bidrar til at flere kan komme trygt hjem – og det er et mål vi heier på.


Mer enn bare stål og betong: Garda Road Safety bygger trygghet på veiene, og godt utstyr for å jobbe enklere er en nøkkel til mer effektivitet.